Parkering ingår i biljettpriset för Ringbanan
Ringbanans anslutningsparkeringar bekymrar inför premiären i morgon. Finns det tillräckligt många p-platser? Planeringen styrs bland annat av miljömål. Fler ska åka tåg, inte bil.
Första tåget på Ringbanan avgår klockan 3.59 från plattform 7 på Järnvägsstationen på onsdagsmorgonen. Det är framme vid flygplatsen drygt 20 minuter senare. Lite snopet är det att tåget inte rullar ända fram till terminalerna på Helsingfors-Vanda utan stannar på nästsista stationen före flygplatsen, Aviapolis. Flygplatsstationen öppnas den 10 juli när de sista byggarbetena är klara.
Tidigt denna första morgon uppstår knappast trängsel vid den nya tågbanans anslutningsparkeringar. Men det kan det göra senare.
Planeringen av stationsparkeringar styrs bland annat av miljöfrågor och så förstås pengar. Den 18 kilometer långa banan ska göra pendeltåget lockande även för dem som bor längre borta i Nyland. Det har inte varit helt enkelt för planerarna att uppskatta behovet av p-platser, men målet verkar klart.
– Ringbanan minskar på buss- och biltrafiken, heter det i Helsingforsregionens trafik HRT:s pressmeddelanden.
I går eftermiddag saknades uppgifter om Ringbanans anslutningsparkeringar på HRT:s nätsida. Samma sak på Vanda stads sidor. Det beror på att en del detaljer kring parkeringarna fortfarande är öppna, som när och hur kontrollen av giltiga resekort sker. Klart är att parkeringarna i Kivistö och Veckal reserverats för bostadsmässan som pågår från den 10 juli till den 9 augusti. Först därefter kan pendlarna ta över.
På Tavastehusleden vid Ring III finns skyltar med information om antalet lediga parkeringsplatser i Kivistö och Veckal.
- Fem nya stationer har byggts: Flygplatsens och Aviapolis tunnelstationer samt Leinelä, Veckal och Kivistö stationer på marknivå.
- Stationerna Flygplatsen och Aviapolis ligger under markytan. Vid stationerna i Veckal och Kivistö finns plats för 500 fordon och i Leinelä för ungefär 100.
- Parkeringen vid Vandaforsen har 220 parkeringsplatser och den vid Dickursby station över 700.
- Vid alla stationer finns eller ska finnas cykelparkeringar.
När HBL och andra medier tidigare intervjuat dem som bor i närheten av de nya stationerna är oron för att parkeringsrutorna inte ska räcka till stor.
I Vanda är det Vanda stad som bygger stationsparkeringarna. Anslutningsparkeringen är kostnadsfri i tolv timmar för dem med giltigt resekort (period eller värde). Övriga betalar en liten avgift. Fordonsföraren visar resekortet till en automat vid infarten till parkeringen.
– Vi planerar parkeringarna i samråd med Vanda. Starten är kanske lite trög, säger Reetta Koskela vid Helsingforsregionens trafik HRT.