Flygplatsrapport duger inte
Tjänstemän vid Kommunikationsministeriet tar avstånd från en utredning om Malms flygplats. Utredningen startades av kommunikationsminister Paula Risikko (Saml).
Flygverksamheten kan fortsätta vid Malm åtminstone fram till 2020, slås det fast i en ny utredning. Slutsatsen är fel, menar trafiksäkerhetsmyndigheten Trafi som tar avstånd från rapporten. Enligt Trafi har arbetsgruppen utrett för mycket och fel saker.
Kommunikationsminister Paula Risikko ville i december 2014 veta hur verksamheten vid Malms flygplats kan fortsätta under övergångsperioden åren 2016–2018. Trafi var den myndighet som i praktiken tillsatte Malmgruppen.
Gruppens ordförande Esa Korjula är förundrad.
– Det här är en total överraskning. Vi samarbetade fyra månader och hade regelbundna möten så att alla synpunkter säkert blir antecknade. Alla medlemmar fick den senaste versionen av rapporten för kommentarer och godkännande för bara några dagar sedan. Uppenabarligen är det någon eller några som inte gillar slutresultatet. Vem är de personerna och vems åsikter representerar de egentligen?
Vad pågår?
I slutet av förra veckan meddelade ministeriets kommunikationschef Paula Pieski till Esa Korjula att arbetsgruppen är inofficiell och att det inte lönar sig att be om en träff med minister Paula Risikko.
– Jag kände av ett påfallande starkt ointresse, säger Esa Korjula.
På Kommunikationsministeriet säger enhetschef Risto Murto till HBL att det är ett missförstånd att ministeriet skulle ha tillsatt en arbetsgrupp.
– Minister Risikko kom med ett önskemål. Hon ville veta hur flygverksamheten kan tryggas under övergångsperioden då Malm saknar flygtrafiktjänster.
Har inte ministern följt upp sina egna anvisningar under vintern?
– Det är inte brukligt ens när det gäller officella arbetsgrupper. Du får ringa Trafi om du vill veta mera. Det är Trafi som är missnöjt.
På Trafi svarar överdirektören för luftfartssektorn Pekka Henttu.
Enligt kommunikationsministeriet säger man att det är ni på Trafi som inte vill veta av den nya Malmutredningen. Vad hände?
– Utredningen motsvarar inte det ursprungliga uppdraget. Rapporten sträcker sig långt in i framtiden och i den förbigås politiska beslut.
Ni hade tre representanter i arbetsgruppen. Hur kan resultatet vara en överraskning?
– Inte är det en överraskning. Men jag borde då och då ha sett över arbetet och påpeka att riktningen är fel. Men det är också viktigt för dem som är verksamma på Malm att de får säga sitt. I dagens värld ska myndigheter inte strypa diskussioner.
Fick Trafi säga sin åsikt?
– Ja, vi har ett svar på minister Risikkos fråga och den går att hitta i rapporten.
Vems åsikt väger tyngst?
Efter att Trafi drog ur sig har också Helsingfors stad meddelat att utredningen inte duger. Vid stödföreningen Malms flygplats vänner säger ordförande Timo Hyvönen att rapporten visst förtjänar att diskuteras.
– En intressant detalj är att att Kommunikationsministeriet styr och övervakar Trafi som i sin tur övervakar Finavia, som är ett statligt bolag som sköter flygplatser och flygtrafiktjänst och där ministeriet är ägare.
Hyvönen hoppas på time out och att Kommunikationsministeriet tänker efter.
Precis som HBL skrev på hösten diskuteras Malm nu i regeringsförhandlingarna. Enligt HBL:s uppgifter vill varken Centern eller Sannfinländarna stänga Malm.
Den senaste debatten om Malms flygplats började med att den förra kommunikationsministern Merja Kyllönen (VF) sade i en intervju till Yle att flygplatsen används av 70 hobbyflygare. Sedan dess har det gjorts nya utredningar om Malm som visar att det är frågan om betydligt mer omfattande och seriösare verksamhet.
– Det är tillåtet med åsikter men fakta är fakta.