"Bro vinner över tunnel"
Tunneln är utesluten, svarar stadsplaneringskontoret boendeföreningarna i Kronohagen och Havs- hagen.
Tungt trafikerade Hagnäsbron ska ersättas med en ny bro. Den nya bron är två meter lägre och möjliggör planskilda anslutningar för fordonstrafiken i stället för de nuvarande ramperna.
-
Hagnäsbron öppnades för fordonstrafik år 1961. Dagligen är det 35 000 fordon som kör över bron.
I början av 1990-talet byggdes brofästena om för att underlätta för fotgängare och cyklister. - Anslutningen vid Sörnäs strandväg är känd för konstnären Miina Äkkijyrkkäs färgglada plåtkossor.
- En ny detaljplan beräknas vara klar 2017.
Därmed frigörs yta för exempelvis bostäder och rekreation.
– Det blir också smidigare att köra bil mellan och i Hagnäs och Sörnäs, heter det i stadsplaneringskontorets utlåtande.
Förslaget godtas inte av alla. Invånarna i närliggande bostadskvarter kritiserar staden för att främja bilisterna. En tunnel, säger de, skulle lugna ned området. Skepp skulle igen få plats vid kajerna i det som på 1600- och 1700-talet var Helsingfors hamn – Norra hamnen.
Enligt utredningar som staden gjort måste den 53 år gamla Hagnäsbron åtgärdas inom tio 10 år. Den nya bron beräknas kosta 10 miljoner euro.
Stadsplanerarna säger att det blir för dyrt att gräva tunnel, "det har färska tunnelutredningar visat".
– Alla de fördelar som tunneln sägs ge kan man få också med en bro.
Tunneln som skulle vara uppskattningsvis tio gånger så dyr som bron kan delvis finansieras med bostäder och kontor. Det skulle se bra ut med tornhus mellan Utbildningsstyrelsen och Havshagen, som en insändarskribent nyligen uttryckte möjligheterna i Helsingin Sanomat.
Veli-Heikki Klemetti, ordförande i Kronohagens boendeförening, gick inte att nå för en kommentar i går. Frågan om invånarinitiativet och den småningom brådskande trafiklösningen fanns på stadsfullmäktiges föredragningslista i går men framkallade inte ett knyst. Fullmäktige diskuterar ärendet när förslaget till detaljplan offentliggörs.
Danspaviljongen
Ett annat invånarinitiativ som handlar om platsen mellan Glaspalatset och den gamla busstationen fick däremot tummen upp. Förslaget handlar om att äntligen liva upp "torget" runt klocktornet. Stadens officiella svar är att området är under ombyggnad nu när Amos Anderson ska flytta in i Glaspalatset. Som HBL berättat kan byggarbetet komma i gång på allvar kring årsskiftet.
– Vi saknar ett tangotorg. Tango är vår nationalsport, sade Ilkka Taipale (SDP) som önskar att den danspaviljong som planerades i Tölöviken ska byggas någon annanstans i staden.
Också Tuomas Rantanen (Gröna) passade på att tycka till.
– Den gamla busstationen är en speciell byggnad som ligger utanför Lokalcentralens bekvämlighetsområde. Mitt förslag är att låta den av staden ägda film- och mediecentret flyttta in där.
Björn Månsson (SFP) är inte säker på att Amos Andersons konstmuseum är den verksamhet som livar upp platsen mellan busstationen och Glaspalatset året runt.
– Invånarintiativet är bra, sade han.