Trafikproblemen samlade föräldrar till Mattliden
Oron för skolbarnens säkerhet lockade närmare ett hundratal föräldrar till trafikkvällen vid Mattlidens skola i kväll. Den livligt trafikerade rondellen intill skolcentret oroade inte bara föräldrarna utan också stadsstyrelsens ordförande Ari Konttas.
Vaga löften om gångbroar över rondellen, hastigehtsmätare för att råda bot på fortkörningar och ordentliga parkeringsplatser för föräldrar som för daghemsbarn till dagiset var några konkreta resultat av den trafikkväll som Föräldraföreningen vid Mattbergets daghem och förskola ordnade i kväll. Diskussionen gick tidvis het när oroliga föräldrar krävde säkra trafiklösningar för de 1300 barn som dagligen ska ta sig till och från skolcentret.
Föreningens ordförande Ina Johanson presenterade de sju största problemen i trafikarrangemangen. Där finns allt från bristfälliga parkeringsmöjligheter och dåligt utmärkta övergångsställen till knapp belysning och långsamma trafikljus. Diskussionen bottnar ändå i metron som väntas inleda trafiken om ett och ett halvt år och Helsingforsregionens Trafiks planer på anslutningstrafiken till den. I den vevan försvinner nämligen alla utom en busslinje som passerar skolcentret och föräldrarna befarar att det kommer att öka biltrafiken till skolan.
– Vi behöver inte en enda bil till på skolans område. Därför är vi beroende av en fungerande kollektivtrafik, den gynnar såväl elever och föräldrar som lärare och personal, sade Michaela Ramm-Schmidt, en av de aktiva föräldrarna bakom tillställningen.
Markus Elfström, trafikplanerare vid HRT, lät förstå att busslinjerna ganska långt är spikade.
– De barn som kommer med buss till Iso Omena kan gå längs promandvägen över Mattängen till skolan, där finns en tunnel under Mattbyvägen och en till under Fjärdingsvägen. Sträckan är inte mer än 700–800 meter och det borde alla orka gå, säger Elfström.
Hans presentation mötte en rad bekymrade frågor och skeptiska kommentarer. Man befarar att 800 meter är en för lång sträcka att gå för exempelvis de föräldrar som är beroende av bussar för att föra sina barn till dagvården och för de dagisgrupper som hittills har kunnat åka på utfärd med stadens bussar. Ari Konttas, stadsstyrelsens ordförande och riksdagsvalskandidat för Samlingspartiet såg sin chans att bedriva valkampanj och gav föräldrarna nytt hopp:
– Jag har en annan åsikt. Det är ett och ett halvt år kvar tills metron kommer. Under den tiden kan vi dra upp nya busslinjer.
En annan väldebatterad vägsträcka var Mattliden, återvändsgränden bakom skolcentret. Där kunde trafikstyrningschef Johanna Nyberg ge föräldrarna ett löfte om en hastighetsmätare.
– Vägen är smal och just nu ryms där inte flera p-platser. Men planeringsarbetet har just börjat så på sikt kan situationen åtgärdas. Vi har just beställt flera digitala hastighetsmätare och kan ställa upp en sådan längs gatan, så ser varje bilist hur fort just han eller hon kör, sade Johanna Nyberg.
Det största problemet enligt många är ändå Gräsadalen, där trafikströmmarna ökat och hastigheterna verkar stiga. Ina Johansson irriterade sig över de långsamma trafikljusen över Gräsliden och befarar att de är samma ljus som under hennes egen skoltid. Nyberg lovar att det problemet snart ska försvinna.
– Trafikljusen har varit sammankopplade med trafikkljusen längre norrut, så att bilistera ska ha en grön våg. Det kommer att ändras när den nya rondellen i södra ändan av Ring II blir klar och de trafikljusen försvinner helt.
Den kaotiska och tillfälliga parkeringsplatsen mittemot skolcentret, på fel sida om Gräsadalen, lovar Nyberg ta med i stadens vinterunderhåll och rita upp p-rutor där, för att skapa någon slags ordning på det område som förskolans föräldrar uppmanas använda då de för sina barn till den tillfälliga paviljong där förskolan verkar.
Rondellen i södra ändan av Gräsadalen är också ett stort orosmoment, specielt då de flesta barn från Irisviken och Gäddvik är tvungna att passera rondellen för att komma till skolan. Trafikplaneringens löften om dubbla körfiler för att lätta på rusningen lät inte som en förbättring i föräldrarnas öron, snarare tvärtom - om skolbarnen ska korsa dubbelt fler körfiler så fördubbblas också riskerna. Det var i det skedet som Konttas uttalade vaga löften om gångbroar över rondellen för fotgängare.
– Jag skulle inte låta mina barn gå till skolan genom en så livligt trafikerad rondell. Här måste staden kunna ordna med en bro, om tunnel är uteslutet på grund av översvämningsrisken, tyckte Konttas.