Staden väljer gatudamm före trafikkaos
Den som hoppas att Helsingfors stad ska skynda på för att spola bort gatudammet av hänsyn till invånarna blir besviken. Staden avvaktar tvärtom med gatustädningen – av hänsyn till invånarna.
Gatudamm förorenar luften i stora delar av landet. Luftkvaliteten var dålig på 30 orter förra veckan, och i Esbo och Träskända var den sämre än på tio år. I Helsingfors spreds mer grus över gatorna i vintras än normalt då vädret växlade så frekvent. Nu bekämpar staden gatudammet med kemikalier.
Efter att partikelhalten vid Tölö tulls mätstation överskred gränsvärdet i söndags reagerade Helsingfors miljöcentral. Stara, som svarar för gatuskötseln, uppmanades att börja spola de största gatorna med utspädd kalciumklorid. Vätskan binder damm utan risk för frysning.
- Gatudamm är en blandning av krossat grus som ska minska halkan och mikropartiklar från dubbdäck och vägslitage.
- Gatudammet är den största orsaken till dålig luftkvalitet så här års. Rök från ryska hyggesbränder, pollen och avgaser breddar cocktailen.
-
Dålig luftkvalitet uppmättes i går morse i Träskända, Esbo (Alberga), Vanda (Dickursby) och Lojo.
EU:s gränsvärde för inandningsbara partiklar (PM10) är 50 mikrogram per kubikmeter. I måndags överskreds det mest i Träskända (304), Alberga (215) och Tölö tull (116). I år har det överskridits oftast, 10 gånger, vid Tölö tull och i Träskända. - EU tillåter 35 överskridningar per år.
– Kalciumkloriden fungerar utmärkt. Den kan sänka partikelhalten i luften med upp till 40 procent, säger miljöinspektören Outi Väkevä.
Idealet vore förstås att putsa bort gatudammet i stället för att bespruta det med kemikalier, men stadens officiella förklaring är att de kalla nätterna omöjliggör gatutvätt eftersom vattnet skulle frysa och orsaka halka och dåligt väglag. Esbo gatustädar för närvarande under dagtid så att gatorna hinner torka till kvällen.
Varför kan ni inte spola Helsingfors gator på dagen, arbetsledare Pekka Stenius vid Stara?
– Naturligtvis gör vi det, men på huvudlederna som är livligt trafikerade är det betydligt vettigare att jobba på natten.
Stara kör med mindre putsbilar på dagarna, men den tunga och effektiva städarsenalen får stå och vänta tills det blir plusgrader om nätterna. Då stökar de inte till trafiken dagtid.
– Det vore krångligt och långsamt att operera med de stora bilarna i trafiken. Vattnet gör gruset och dammet till en lerig gröt som skulle stänka ner fotgängare, cyklister och bilar, säger Stenius.
Det går betydligt snabbare att trycktvätta gatorna på natten, men det förutsätter mildare väder.
Är det bättre att ha kvar gatudammet en längre tid än att orsaka temporära trafikstockningar och stänka ner bilar?
– Det är klart att vi putsar hela tiden, men det går helt enkelt så mycket långsammare på dagen, säger Stenius.
Samtidigt som Helsingfors stad på det här sättet vill visa hänsyn i trafiken drabbas samma trafikanter av dammet. Förra veckan uppmättes dålig luftkvalitet i Centrum, i Tölö och på Backasgatan. Biträdande stadsdirektören Pekka Sauri (Gröna) var på arbetsresa i går och kunde inte kommentera stadens policy att låta den tunga städarsenalen stå trots luftföroreningarna.
Väderprognosen lovar uppehåll i minst två dagar till, och det betyder fortsatt exponering för gatudamm.
Stara planerar att börja vårstäda gatorna i Helsingfors bostadsområden nästa vecka. Då uppmanas bilisterna att flytta sina bilar undan gatutvätten. Pekka Stenius svarar för det västra distriktet där man börjar vid Hesperiagatorna och fortsätter mot nordväst till Kånala. Han önskar att bilägarna hjälper till.
– Vi tvingas flytta 50–100 bilar varje dag när folk inte gör det själva. Om vi slapp det skulle jobbet gå ganska mycket snabbare, säger han.