Malms tillskyndare lever på hoppet
Än är slaget om Malms flygplats inte över. På tisdagskvällen tog två av stadens nämnder ställning i frågan, den ena med tonvikt på att bevara flygtrafiken och den andra på att bevara grönområden och kulturmiljöer. Men än är det ingen idé för försvararna att korka champagnen. Det krävs mycket för att staden ska ändra sina planer.
Utkastet till ny generalplan för Helsingfors är för tillfället ute på remissrunda, och på tisdagen behandlade såväl nämnden för allmänna ärenden som miljönämnden frågan om Malms flygplatsområde som en del av generalplanen och Nylands landskapsplan.
Nämnden för allmänna ärenden röstade ned förslaget om att bygga bostäder för 25 000 invånare i området. I stället vill en majoritet se att flygverksamheten bevaras.
– Malms flygplats är det näst mest trafikerade i Finland. I medierna har flygandet gjorts till en elithobby, men vid flygplatsen verkar många aktörer och betydande affärsverksamhet – till exempel elbolag, byggfirmor och räddningsverket. Bostäder kan man bygga på många ställen, men flygplatsen får man aldrig tillbaka, säger Jarmo Nieminen (Saml), ordförande för nämnden för allmänna ärenden.
Nieminen är också ordförande i understödsföreningen Malmin lentoaseman ystävät.
Han hänvisar till Bromma utanför Stockholm, där man kompromissat genom att ta bort en landningsbana och bygga bostäder invid flygplatsen. Det kunde vara en lösning också i Malm.
Viktig miljö
Också miljönämnden tycker att man ska gå varsamt fram med området, men ett förslag att bevara flygverksamheten fick inget understöd. Däremot betonar miljönämnden att området är en viktig del av nordöstra Helsingfors grönområden och att här finns en nationellt värdefull byggd miljö.
– Själv tolkar jag det som att nämnden ställer sig kritisk mot nuvarande omfattande byggplaner. Det finns många natur- och kulturvärden att bevara på området. För min del kan man lägga ned flygverksamheten, men spara byggnaderna, säger miljönämndens vice ordförande Leo Stranius (Gröna).
Bostäder behövs
Det ska ändå mycket till för att staden ska ändra sina planer på bostäder för 25 000 i området. Stadsplaneringsverket har begärt utlåtanden om generalplaneutkastet av tiotals nämnder och verk i Helsingfors och grannstäderna.
Också invånarna får säga sitt. Under våren tar man itu med utlåtandena för att sedan skriva ihop ett förslag till generalplan som ges till stadsplaneringsnämnden i höst.
– Det går inte att säga kategoriskt hur mycket ett visst utlåtande väger, allt samverkar och det kommer helt säkert in också motstridiga utlåtanden. Det är ändå ett faktum att det behövs mycket fler bostäder i hela Helsingfors. Om lösningarna i generalplaneutkastet inte håller blir det mycket tuffare att hitta alternativ. Nu har vi ändå försökt att inte nagga grönområdena i kanterna, säger generalplanearkitekt Marja Piimies vid stadsplaneringskontoret.
Enligt Piimies har man inte för avsikt att ändra på förslaget för flygplatsområdet åtminstone i beredningen. Men den slutliga makten ligger förstås hos politikerna. Stadsstyrelsens ordförande Tatu Rauhamäki (Saml) vill inte bedöma hur åsikterna fördelar sig i flygplatsfrågan då den i sinom tid kommer till styrelsen och stadsfullmäktige.
Att åsikterna är delade i och mellan nämnderna betyder inte att de är representativa för partiernas ståndpunkter.
– I Samlingspartiet har vi inget gruppbeslut i frågan, och jag kan inte säga hur åsikterna fördelar sig. Men skulle frågan landa i fullmäktige nu så tror jag att majoriteten av alla ledamöter skulle rösta för bostadsbyggande, säger Rauhamäki.
Det är rimligt att tänka sig. Det är bara ett par månader sedan en klar majoritet av stadsfullmäktige godkände den fastighetsaffär som gör att flygplatsen övergår från staten till stadens ägo. Samtidigt drar staten sig också ur flygplatsverksamheten.
– Det är nog väldigt svårt att föreställa sig att staden själv skulle börja driva flygplatsen då Finavia drar sig ur, säger Rauhamäki.
Många aber
Svenska folkpartiets Marcus Rantala, medlem i stadsstyrelsen, håller med. SFP-gruppen stöder flygplatsen, men:
– Vi ska vara realister. Det finns nog många om och men att ta sig förbi om det ska gå vägen. Framförallt behövs en klar majoritet i fullmäktige, säger Rantala.
Rantalas suppleant Björn Månsson (SFP) vill ändå inte kasta yxan i sjön.
– Jag ger inte upp hoppet. Jag ser fram emot att den nya regeringen kanske ännu river upp beslutet om att dra tillbaka flygplatsfunktionerna. Saker rör på sig, se bara på beslutet om centrumslingan som var en del av samma överenskommelse. Det är utmärkt att nämnderna lyfter upp frågan.
Om tidtabellen håller röstar stadsfullmäktige om den nya generalplanen för Helsingfors 2016.
Nedräkning pågår. Men det dröjer troligen länge än innan det sista ordet är sagt om Malms flygplats.