Facebookupprop orsakade kundkaos
Det minimala Cafe Brahe höll på att krossas under kundtrycket i dag när hundratals vänliga stadsbor ville hjälpa ägaren samtidigt.
– Herregud, är det här normalt på internet? pustar Hillevi bakom disken till sitt kvarterskafé Cafe Brahe vid Braheplan i Helsingfors.
Hon vill inte uppge sitt efternamn i dag, för nu vet hon vad publicitet kan orsaka. Bullasats nummer X är på väg in i ugnen och folk stampar utanför dörren i väntan på sina bullpåsar. Grannfrun Kaija har ställt upp som rusningshjälp. Telefonen ringer i ett.
– De frågar var vi har för bruncherbjudande på söndagarna och vill beställa bord, säger Hillevi och himlar med ögonen.
Det lilla kafét i hörnet av Västra Brahegatan och Kalliolabrinken är så långt ifrån innerstadens hippa brunchställen man kan komma. Kafét öppnar i ottan och här brukar byggarbetarna få sin morgongröt. Hillevi samtalar gärna och har någon gjort bort sig kan den vänta sig en liten moralpredikan.
Kundstormen fick sin början i går när berghällbon Jarkko Koskinen postade en uppmaning på den lokala Kallio-gruppen på Facebook. Han hade gått förbi kaféet samma morgon och fått höra att det åkt på en ekonomisk smäll under husbolagets rörrenovering. "Gå dit, köp en påse bullar, understöd en privatföretagare" uppmanade Koskinen och beskrev stället och dess vänligt ampra ägare.
Och Facebook svarade. Ett dygn senare hade Koskinens inlägg fått över 9 000 gillningar och delats nästan 1 500 gånger.
– Jag gick förbi i morse och då stod Hillevi i dörren och frågade upprört om det är jag som ställt till med det här rackartyget. Jag har lite dåligt samvete. Hon kunde ju inte förbereda sig på den här uppståndelsen, säger han.
Hillevi håller med.
– Jag är inte riktigt förtjust i det där Facebook. Visst är det trevligt med kunder, men de hade köpt slut allting redan klockan nio på morgonen. Och jag vill ju att de ska få sina bullar när de en gång kommit ända hit, säger hon.
De flesta kunder som klämt in sig i Cafe Brahe när HBL är på besök har hört om kaféet via Facebook.
– Inlägget delades av någon fjärran bekant men det hade fått så många läsare att det dök upp i mitt nyhetsflöde. Helt otroligt hur saker kan sprida sig på sociala medier! Men jag är glad att jag hittade hit – såna här ställen finns det alltför lite av i stan, säger Toni Jaskio.
Nu gäller det att planera för framtiden. Jarkko Koskinen har lovat hjälpa Cafe Brahe med marknadsföringen på sociala medier och Hillevi hoppas att kundstormen för med sig några nya stamgäster. Men inte för många.
Cafe Brahe är öppet på vardagar klockan 6.15– 15.00.