Föräldrar oroade över trafikproblem kring Mattliden
Medan både Mattlidens skolcentrum och stadsdelen Mattby växer så det knakar har trafikarrangemangen i området inte hängt med. Föräldraföreningen vid förskolan lyfter nu upp tio allvarliga brister i trafiksäkerheten.
Kaoset är som värst strax efter 8 på morgonen. Det är ett virrvarr av bilar som släpper av skolbarn, föräldrar som parkerar på trottoarer och daghemsbarn som ska ledsagas till dagis. Förskolebarnens föräldrar är hänvisade till en tillfällig grusplan som varken är belyst eller sandad.
Trafikarrangemangen kring Esbos största skolcentrum där cirka 1 200 barn går dagligen är minst sagt bristfälliga. För att göra beslutsfattare uppmärksamma på problemen och få ändringar till stånd har föräldraföreningen vid Mattbergets daghem och förskola startat en trafikkampanj. Föräldraföreningens ordförande Ina Johanson vill starta en diskussion kring trafiksäkerheten.
– Området kring Mattliden har vuxit jättemycket på tio år och det har skolcentret också. Staden har inte tagit det här i beaktande då man har gjort trafikplaneringen kring skolan, säger Johanson.
Hon listar en rad problem, som övergångsställen på fel ställe, inga farthinder och trafikljus som byter så sällan att både elever och vuxna springer mot rött för att hinna med bussen. En av planeringsmissarna som Johanson pekar ut är bristen på anslutningsramper österut mellan Västerleden och det närliggande stora köpcentret.
– Nu kör alla Iso Omenas kunder som ska österut mot Hagalund och Helsingfors förbi skolan. Det gör området extra livligt trafikerat.
Staden glömde också att ta med skolan i planeringen när de nya busslinjerna till Västmetron skissades upp. Endast en busslinje skulle i framtiden passera skolcentret. Matartrafiken kommer att styras från bostadsområdena direkt till Mattby metrostation vid Iso Omena, där metrons ändhållplats kommer att vara under de första åren, tills förlängningen blir klar.
– Det sades att barnen kan gå från metrostationen till skolan. Men jag tycker inte att en livlig metrostation och området kring köpcentret är trygga miljöer för små skolelever.
Saknar detaljplan
En av orsakerna till problemen är att området kring Mattliden saknar detaljplan. Trafikplanerare Ross Snell vid Esbo stad försäkrar att den saken ska åtgärdas så fort som möjligt.
– Planeringsarbetet kommer att påbörjas inom de närmaste veckorna. Att skolan saknar officiella p-platser hänger ihop med det. Vi måste beakta biltrafiken till skolan när vi gör planen. När förslaget läggs ut till påseende får invånarna säga sin åsikt om den, där har också elever och lärare möjlighet att påverka, säger Snell.
Vilka planer staden har för grusplanen öster om skolan vet Snell inte. Enligt en föråldrad detaljplan skulle där byggas en egen fil för kollektivtrafiken, men det är inte längre aktuellt.
– Staden äger marken men någon officiell parkering är det inte, så ingen underhåller den triangelformade grusplanen just nu.
Vissa förbättringar utlovas redan under det här året. För att göra anslutningen mellan Ring II och Västerleden smidigare byggs den södra rampen helt om. Byggarbetet är redan i full gång. Målsättningen är att ersätta korsningen med trafikljus med en rondell, där de bilar som kommer från Ring II och fortsätter söderut längs Gräsadalen har en egen fil förbi rondellen och dess köer.
– Det borde ha en positiv inverkan på morgonrusningen i södra ändan av Ring II, säger Ross Snell.
Det byggs också en helt ny cykelbro över Ring II och en cykelväg under Västerleden, i samma tunnel där Gräsaån nu flyter. Det här ska förbättra cykel- och gångvägarna till skolan, speciellt från Ängskulla.
Uppmuntrar elever att gå
Mattlidens rektor Laila Andersson håller med om att trafiken kring skolan tidvis är kaotisk, men poängterar att det inte beror på de två stora trafiklederna Västerleden och Ring II, som stryker förbi skolan. Problemet är mera lokalt.
– Vi uppmuntrar föräldrar till elever i skolan att inte skjutsa sina barn hit. De flesta elever bor nära och det är hälsosamt att promenera. De föräldrar som för sina små barn till daghem och förskola måste följa barnen ända in och jag förstår att de blir frustrerade på trafiken, som tidvis står helt stilla. Men det handlar om en kort tid, kaoset pågår mellan klockan 7.55 och 8.20, säger Andersson.
På eftermiddagen sprids trafiken från skolcentret ut över en längre tidsperiod och det uppstår inte en likadan rusningstopp som på morgonen. Men det är ändå mycket bilar i farten runt skolan.
Minna Stolt hämtar oftast sin dotter Emilia från förskolan till fots, de bor helt nära. Men hon saknar en smidig parkeringsplats nedanför skolan de dagar familjen behöver köra någonstans med bil.
– Nu styrs alla bilar upp på den trånga återvändsgränden bakom skolan. Värst var det när våra flickor gick i daghemmet, för dit kommer alla med bil. Jag tycker att vägen här nedanför förskolan kunde breddas med en fil, så att man kan köra in där, släppa av sina barn och köra ut i rondellen efteråt. Det skulle vara snabbt och smidigt, säger Minna Stolt.
För att göra något åt saken ordnar föräldraföreningen en diskussionskväll kring temat trafiksäkerheten vid skolcentret i mars. De har bjudit in lokalpolitiker, beslutsfattare och stadens tjänstemän till tillställningen, som är öppen för föräldrar och andra som berörs av trafikarrangemangen.
– Vi vill på ett positivt sätt lyfta upp trafiksäkerheten till diskussion, för att få beslutsfattarna att inse att vi har ett problem här, säger Ina Johanson.