Egen bank populär personalförmån
Satu Honkasalo har besökt sin bank för att ta ut kontanter. Banken är Helsingfors stads personalkassa med kundbetjäning på Andra linjen. Under sin yrkeskarriär inom stadens barnomsorg har Honkasalo anlitat personalkassan i många år. Trots att hon numera är pensionär har hon fortfarande en del av sina besparingar där.
– Det är utmärkt att det här stället finns. Jag är van att gå hit och känner människorna. Man får så personlig betjäning här, säger hon.
Honkasalo är inte den enda som gillar personalkassan; i personalenkäter har den år efter år fått betyg som stadens bästa personalförmån.
– Många upplever att personalkassan är en del av staden och att ingen försöker lura dem på pengar. Kassans grundtanke är inte att göra stora vinster, säger Sari Väärikkälä, låneförhandlare vid personalkassan.
- I slutet av 2014 fanns 123 miljoner euro i insättningar i Helsingfors stads personalkassa.
- Den utestående lånestocken var 64 miljoner euro. I fjol beviljades nya lån för 6,5 miljoner euro.
- Antalet kontohändelser under året var 315 000.
- Räntan på bostadslån är euriborräntan, plus (för närvarande) 1,5 procents marginal.
- Personalkassans rötter sträcker sig tillbaka till 1934 när Helsingfors stads tjänstemannaförening grundade ett servicekontor för att sköta de anställdas skattefrågor och försäkringar.
- Efter att systemet med förskottsinnehållning införts 1947 miste servicekontoret sin ursprungliga roll.
- 1949 ändrades namnet till servicekassa. Syftet var att främja sparsamhet.
- Motsvarande personalkassor för stadens anställda finns åtminstone i Åbo och Uleåborg.
Den som varit anställd vid Helsingfors stad i ett halvt år kan bli medlem i kassan. I dag finns nästan 17 000 medlemmar.
I personalkassan kan kunden ha ett vanligt brukskonto. Dit kan lönen gå och därifrån går det att betala räkningar, antingen genom gammaldags betalningstjänst, som för övrigt är gratis, eller via nätbanken Inka. Inka är stadens egen nätbank, som dock fungerar enbart inom stadens intranät och från stadens egna datorer.
– Ändå är den populär och har 7 500 användare, säger Väärikkälä.
Några bankkort för automat erbjuder personalkassan inte. Det skulle kräva säkerhets- och supportsystem som inte är lönsamma att upprätthålla med så små kundvolymer.
I fostrande anda utsätts den som blir medlem i kassan för ett tvångssparande – hundra euro av lönen sätts automatiskt in på den anställdas konto. Men det är inte värre än att beloppet kan tas ut direkt om man så önskar.
– En del har lite roligt åt det här, men det upplevs samtidigt som en positiv sparform. Det är en trevlig överraskning när man märker att det på kontot finns pengar som man kanske glömt.
Kassan erbjuder också tidsbundna sparkonton med lite högre ränta, däremot inga moderna sparprodukter som hos andra banker där en del av pengarna sätts i fonder. I den bemärkelsen är personalkassan rätt konservativ.
– Tidsbundna sparkonton med fast ränta upplevs trygga, även om räntan är låg just nu.
Brukskontot erbjuder automatiskt en kredit lika stor som den anställdas nettomånadslön. Krediten finns automatiskt tillgänglig utan att man behöver ansöka om den, och räntan är 3,5 procent.
När det gäller bostadslån behandlas alla kunder jämlikt – här ges inga personliga offerter, och räntemarginalen är inte förhandlingsbar. Och den som tänker köpa bostad i Esbo eller Vanda kan glömma personalkassan – här beviljas lån enbart till köp av bostäder inom Helsingfors. Det är ett sätt att styra skatteintäkterna hemåt.
Som säkerhet räcker bostaden och kunden förväntas själv ha sparat ihop tio procent av värdet. Några service- och andra avgifter uppbär personalkassan inte när man ingår låneavtal.
Om en anställd byter jobb ska lånet inom tre månader flyttas över till någon annan bank.
– Det är vi noga med att informera om när kunderna tar ett bostadslån. Man kan ju inte förvänta sig att en person stannar 25 år i stadens tjänst.
De anställda som vid årsskiftet flyttades över till stadens aktiebolag Palmia, Helen och Helsingfors hamn, kan ha kvar sina gamla lån i personalkassan men inte ta nya. Pensionärer kan bli kvar som medlemmar och fortsätta använda kassans tjänster.
Affärsmässigt är principen att personalkassan ska vara självbärande, ränteintäkterna från lånen ska täcka kostnaderna. Tack vare minimala kreditförluster har detta varit möjligt också i praktiken.