Biljettförändring drabbar funktionshindrade
Ett förslag till en större förändring av kollektivtrafikens biljetter skulle betyda en klar försämring inte bara för dem som åker kollektivt med barnvagn. Också funktionshindrade drabbas.
I januari fick styrelsen för Helsingforsregionens trafik ta ställning till ett förslag som innebär ett slut på gratisåkning med barnvagn i spårvagn, metro och lokaltåg. Dessutom skulle förslaget betyda ett slut på fribiljetter för blinda och uteblivna rabatter för de som får folk- och garantipension. På tisdag är det dags för ett nytt möte.
– HRT:s styrelse godkände inte det första förslaget. Styrelsen ville ha närmare motiveringar om det handlar om trafikpolitiska, säkerhetsmässiga eller socialpolitiska skäl. Jag har fått mandat av min fullmäktigegrupp att inte godkänna förändringarna, säger Björn Månsson, SFP:s styrelsemedlem i HRT.
Hans kollega Ville Ylikahri från De gröna vill också ha motiveringar till varför de som åker med barnvagn måste betala i fortsättningen.
– Då blir det lätt att de åker med bussar, som redan nu är fulla. Det vill vi inte. I De gröna är vi mot förslaget, säger Ylikahri.
Styrelseordförande Risto Rautava från Samlingspartiet vill inte ta ställning till förslaget. Han tror inte att HRT:s styrelse godkänner förslaget, som kommunerna som hör till HRT ska ta ställning till. På Helsingfors och Nylands synskadade rf. ser man med oro på förslaget.
– Drygt 1 000 synskadade använder kollektivtrafiken inom HRT:s område. Jag förstår inte hur stor besparing det kan bli om man tar bort förmånen. Med förslaget vill man försämra synskadades rätt att röra sig med allmänna fortskaffningsmedel. Det är verkligen trist, säger informatör Ilkka Väisänen.
I det nya förslaget ska krigsveteraner fortsättningsvis vara berättigade till fribiljett. Sedan tidigare har HRT tagit ett beslut om att de som fyllt 70 får åka till halva priset på dagtid. Totalt kostar systemet med rabatt- och fribiljetter förluster på 31 miljoner euro. Majoriteten, det vill säga 27,6 miljoner hör till studentrabatter. Ett beslut om nya biljettpriser tas efter att kommunerna ha hörts i maj eller juni.