Vanda höjer profilen med ny logo
Vanda vill få en bättre image genom enhetlig marknadsföring. En ny logo ska symbolisera staden i alla lägen. Ungefär 10 000 personer har bidragit med tips om vad de tycker att Vanda är.
– Vi gick ut bland folk i somras, på Dickursby festivalen och andra evenemang där folk samlades och frågade vad de tycker är stadens styrka och svaghet, hur staden ser ut och hur de uppfattar stadsdelarna, säger informationschef Päivi Rainio.
Staden har startat en sida på webben där invånarna fått bidra med egna bilder och komma med åsikter. På #ihanvantasta.fi får man också svara på frågor om hur ofta man badar i vak, vad man dricker samt vad man tycker om Esbobor.
Invånardeltagandet och ett konsultjobb som pågick i cirka 8 månader och kostade 50 000 euro, resulterade i ett nytt varumärke. Det sammanfattas i en logo i blått som föreställer en fyrkant. Beroende på hur man vrider den och färglägger den symboliserar den olika saker inom staden. Vrids den åt vänster symboliserar den kultur och åt höger välfärd. Ställs den på kant är den en allmän symbol för staden.
– Den blå färgen finns i stadens vapen. Blått är en mycket användbar färg. Men logon kan också användas i andra färger då man vill förmedla något speciellt. Formen visar ändå att den hör till vandafamiljen, säger Rainio.
Stadens brand ska nu marknadsföras och personalen utbildas. Grafikerna har redan satt sig in i det nya utseendet som förmedlas via typografi, bild och färg. Man vill betona att staden är internationell, mitt i metropolen och invånarna fästa vid den egna stadsdelen där det är nära till allt och förmånligt att bo.
Nyckelorden i marknadsföringen har översatts till svenska. De är: rum, tid, smidigt, rörelse, tillväxt, frihet, tillsammans. När staden skriver sitt namn sker det förslagsvis på tre språk, finska, svenska och ryska.