Siemens släpper inte metrobanan
Också Helsingfors stadsstyrelse har fått nog av den förarlösa metron. Men metroleverantören Siemens ger inte upp. Bolaget vill vara med i anbudsförfarandet om metrobanans signalställverk.
Enligt uppgifter från verkstaden ”lovar Siemens allt mellan himmel och jord” för att får vara med i den nya budgivningen. Metrobanans ställverk behöver förnyas och nya installeras i Esbo för att trygga västmetrons start 2016. Detta efter att först direktionen för trafikverket HST och nu även stadsstyrelsen säger upp avtalet med Siemens om metrobanans automatisering.
Efter fiaskot med den förarlösa metron vill staden egentligen inte längre göra affärer med Siemens. Källor som HBL har talat med bekräftar att bolaget har svårt att hävda sig i anbudsförfarandet just på grund av det som ligger i historien. Utmaningen är att formulera villkoren så att en medverkan blir ointressant för Siemens.
Officiellt håller har stadsstyrelsen inte slopat tanken på den förarlösa metron. Den kan, enligt olika bedömningar, kanske förverkligas någon gång på 2020-talet. Den största oron gäller västmetrons start i augusti 2016. Skjuts den fram ytterligare är det ett hårt bakslag i en från tidigare kantsött offentlig upphandling.
Avtalsfnurrorna ökade mellan jul- och nyårshelgerna när Siemens hävdade att Helsingfors stad bett bolaget att komma med ett sista bud om förarlösa metron efter att direktionen sagt upp automatavtalet den 18 december. Staden säger att man bara svarat med ett motbud på Siemens oväntade drag. Av stadsstyrelsens föredragningslista framgår att Siemens inte reagerat på motbudet utan i stället gjort ett nytt bud. Det förkastades eftersom alla föreslagna alternativ är fortfarande tiotals miljoner euro dyrare än något som HST kan gå med på.
Automatiseringen av Helsingforsmetron är över fyra år försenad. Enligt Yle, som hänvisar till Trafikverket HST, har automatiseringen av metron hittills kostat 50 miljoner euro.