Frän debatt på Facebook
Ibland hettar det till i den öppna Facebookgruppen Mera stad i staden.
Civiliserade diskussioner av insatta och engagerade personer med uppenbart mycket kunskap. Så kan man sammanfatta meningsutbytet i FB-gruppen Lisää kaupunkia Helsinkiin som Mikko Särelä grundade för fem år sedan. Bland djupsinniga inlägg om framtidens metropol kan man läsa lite mera arga saker om exempelvis den omtalade anropsbusstjänsten Kutsuplus. Experimentet beräknas vara lönsamt först om flera år. För tillfället subventioneras varje resa med ungefär 40 euro.
Det är Jeremias Kangas som jämför Kutsuplus med den minst lika omtalade taxitjänsten Uber i ett blogginlägg som han länkade från Uusisuomi.fi till Facebookgruppen. Kangas säger att han utnyttjat flitigt båda serviceformerna men att Uber har fler fördelar, inte minst mobilappen som "är överlägsen". Jeremias Kangas skriver att han var med och arbetade fram Kutsuplus. "Jag önskar projektet framgång trots kritiken!"
Mothuggen på Facebook lät inte vänta på sig.
Jukka Suomela påpekar att all kollektivtrafik är kraftigt subventionerad. Enligt Jari Jusslin handlar det om en efterlängtad och naturlig utveckling av kollektivtrafiken. "Kutsuplus är helt vanlig kollektivtrafik med den skillnaden att rutterna och priserna inte är fastslagna."
Tuomas Saloniemi anser att Kangas jämför meloner med kepsar.
Jeremias Kangas svarar. "Experimentet med Kutsuplus är omfattande och dyrt i relation till målgruppen och liknande serviceformer på den fria marknaden. Jag medverkade i projektet 2008-2009 och då var utvecklingskostnaderna en miljon euro om året."
Jessi Palju, för övrigt enda kvinnan som deltagit i diskussionen som började för tre dygn sedan, skriver att vem som helst kan ta fram fakta på nätet om bakgrunden till och kostnaderna för Kutsuplus. "Bland annat framgår att det är städerna som ingår i Helsingforsregionens trafik, HRT som betalar försöket.
Tapio Rinne anser att Kutsuplus förvränger konkurrensen. "Varför ska offentliga sektorn tävla med företagarna? Spelreglerna och verksamhetsförutsättningarna ska vara desamma för alla."
Jessi Palju: "Den subventionerade summan 40 euro är en begriplig summa. Därför har folk så mycket mera åsikter om Kutsuplus än om trafikprojekt som slukar miljarder."
Vem som helst kan gå med i gruppen Lisää kaupunkia Helsinkiin. Skrik inte. Diskutera civiliserat.