Stor rörlighet i köpcentrens affärslokaler
Omsättningen på hyresgäster i köpcentrens affärslokaler är större i dag än för tio år sedan. På kort tid har flera kedjor försvunnit ur stadsbilden i Helsingfors. – Glädjande nog kommer nya i stället, säger Heli Vainio, chef för Kampens köpcentrum.
Accessorize, Bianco, Clark’s, Musta Pörssi och Tiimari. Här några exempel på affärskedjor som det gångna året försvunnit ur gatubilden. Före sommaren är Stockmann Beauty borta, samtidigt som flertalet Seppälä-butiker stänger.
– Jämfört med för tio år sedan är rörligheten i affärslokalerna klart större. Att tiderna är dåliga är ingen hemlighet. Samtidigt genomgår handeln en förändring. Det här påverkar folks köpbeteende, säger Lars Eklundh, köpcenterchef i Forum.
Ändå har Forum inga problem att fylla sina affärslokaler – i princip allt är uthyrt. När affärer försvinner kommer nya i stället. Förutom Accessorize är Expressions och Esprit butiker som nyligen lämnat Forum. Färska hyresgäster är i stället Gigantti, Tiger, Union Five, Spice Ice samt matställena Yacsa och India House.
I köpcentret Kamppi är läget detsamma. Skokedjorna Bianco och Clark’s har lämnat landet, och Kesko-ägda hemelektronikkedjan Musta Pörssi säljer numera enbart via nätet. I stället har bland andra Burger King och Alepa nyligen öppnat. Enligt köpcenterchefen Heli Vainio pågår förhandlingar med flera potentiella hyresgäster, men vilka avslöjas först när kontrakten är undertecknade.
Bland nykomlingarna i Kampen finns också Calvin Kleins butik för underkläder. Köpcentret har sedan tidigare Nordens enda Calvin Klein-butik, och för ett köpcenter är en sådan guld värd. Det säger Kamppi-chefen Heli Vainio.
– Det finns inte ett köpcenter i Finland som inte skulle önska sig fler sådana hyresgäster. De hjälper till att profilera köpcentret, säger hon.
Kamp om kedjorna
Enligt Vainio drar Finland inte alltid det längsta strået när internationella kedjor bedömer olika marknaders potential. Helsingforsregionen med miljonen invånare väger lätt mot världens riktigt stora befolkningscentra.
– De ekonomiska nyheterna från Finland uppmuntrar dem inte att söka sig hit. Hellre vänder de blickarna mot Sydamerika eller Kina, säger Vainio.
Ändå är hon rätt nöjd med mixen av hyresgäster i Kampen. Detsamma säger Lars Eklundh om utbudet i Forum, som till skillnad från de flesta andra köpcenter i landet inte valt att satsa på mataffärer. En enda matbutik finns i Forum, medan till exempel Kamppis nyöppnade Alepa är köpcentrets tredje, vid sidan av K-market och Lidl.
– Forums hörnstenar har traditionellt varit mode, kaféer och restauranger, samt sport och fritid. Efter att Gigantti flyttade in är hemelektroniken en fjärde hörnsten, säger Eklundh.
Med sina nästan 3 000 kvadratmeter är Gigantti just nu Forums största hyresgäst. I och med att köpcentret byggde om parkeringskällaren under marknivå till affärsyta, kunde man erbjuda en hyresnivå som passade Gigantti – det vill säga lägre än i marknivå och högre upp.
Giganterna flyttar in
Annars är norskägda Gigantti en affär man oftast hittar i stora köplador utanför stadskärnan. Detsamma gäller likaså norska sportutrustningskedjan XXL som också den öppnat en butik centrum i höst – och därmed gett köpcentret Kluuvi ett välbehövligt dragplåster. Mot strömmen går också den brittisk-franska möbelkedjan Habitat som nyligen flyttat in på 1400 kvadratmeter i Citycenter (Korvhuset). Trenden har annars varit att möbelaffärerna sökt sig ut ur stadskärnan.
Kai Keituri på fastighetskonsulten Newsec tror att vi framöver kommer att få se fler stora typiska “Ring III-affärer” flytta också till centrum.
– Det är åtminstone vad som sker i Stockholm och London. Det har blivit viktigare att vara mitt i folkströmmarna. En plats i centrum ger varumärket större synlighet än ute i periferin. Det är en form av marknadsföring, säger Keituri.
Att hyresnivån i centrum generellt kommit ner tror han inte, men påpekar att stora aktörer naturligtvis är i en bättre förhandlingsposition än små hyresgäster.
Danskt och norskt
En kedja som på allvar slagit klorna i stadsbilden är den danska krimskramsaffären Tiger, vars utbud är rätt snarlikt konkursdrabbade Tiimaris. På två år har Tiger öppnat 22 butiker i Finland, varav 10 i Helsingforsregionen.
Norska Bik Bok är en annan snabbväxande nykomling. På två år har modekedjan öppnat 21 affärer i Finland och målet är över 30.
– Vi erbjuder snabba trender, unga kvinnor gillar att det kommer nyheter varje vecka. Vi vågar testa saker, sade Bik Boks Finlandschef Mia Karras till Kauppalehti härom dagen.
Enligt Karras ligger finländarnas smak någonstans mellan norrmännens och svenskarnas. Hon säger att norrmännen gillar framför allt stickade plagg.
Bik Bok ägs av Varner Group dit också Dressmann, Carlings och Cubus hör.