”Vi har inte inte begärt en ny offert”
Enligt Siemens var det ledningen för Helsingfors stads trafikverk HST som bad metroleverantören om en ny offert. – Det stämmer inte, säger Trafikverkets vd Ville Lehmuskoski.
Sektorchef Juha Lehtonen säger i Helsingin Sanomat att det är staden som bett bolaget lämna in hur automatmetroprojektet ska kunna ros i hamn utan stora tilläggskostnader och så att systemet fungerar när västmetron startar i augusti 2016.
Det var den 18 december som HST:s direktion sade upp avtalet om automatiseringen av metrobanan. Lehtonen säger alltså att HST:s operativa ledning skulle agera bakom ryggen på direktionen.
Till HBL säger Juha Lehtonen att håller fast vid det han sagt.
– Varför skulle vi avbryta flera nyckelpersoners julfirande i Tyskland, Frankrik och Finland om inte kunde skulle ha bett om en ny offert?
Trafikverkets vd Ville Lehmuskoski säger att Lehtonens uppgifter inte stämmer.
– Däremot valde vi att svara på det anbud som Siemens lämnade in på måndagen. Vi förväntar oss ett svar av Siemens i på fredag.
Också biträdande stadsdirektör Pekka Sauri är förvånad.
– Naturligtvis har vi inte bett om en ny offert efter direktionens möte i december. Det är Siemens som varit aktiv, säger han.
Stadsstyrelsen diskuterade läget på onsdagen. Debatten fortsätter måndagen den 19 januari.
Projektetet med den förarlösa metron är fyra år försenad. Enligt Siemens saknar HST skäl att säga upp automatavtalet. Automatiseringen skulle kosta runt 150 miljoner euro men nu vill Siemens ha ytterligare 60–70 miljoner euro. Något som staden inte är beredd att betala.
EDIT 9.1. klockan 10.25: Stycket med Lehtonens utalande.