HBL testade tandvård – Hfors under ribban
Chansen att få en tandvårdstid i huvudstadsregionen varierar stort beroende på var man bor. I Esbo går det på några veckor, medan Helsingfors spräcker vårdgarantin och nu försöker lappa med nya servicesedlar.
I början av hösten försökte några HBL-medarbetare beställa tid för granskning av tänderna i respektive hemstad – Helsingfors, Esbo och Vanda. Esbobon fick tänderna granskade för länge sedan, hon fick en tid direkt som inföll efter fyra veckor. Helsingforsbon, som ringde redan i mitten av augusti, fick sedermera en servicesedel och fick tänderna granskade precis till nyår. Och Vandabon fick inte ställa sig i kö alls, utan uppmanades ringa på nytt i januari.
– Jag vet inte. Vi gör bara en granskning, säger tandläkaren.
Patienten, som redan gett bort servicesedeln med instruktioner till privatmottagningens kassa, undrar om man får något dokument med sig.
– Nej, jag skriver in det här.
På frågan vad som ska hända med hålen berättar tandläkaren vad det kostar att åtgärda dem privat, hos henne. Enligt henne är det oklart vad staden räknar som hål.
– Kommunerna har en annan värdegrund. De lever kvar i amalgamtiden, när man lät hålen blir stora innan man gjorde något. Vi åtgärdar allt vi hittar.
Patienten ringer staden och får löfte om att placeras i vårdkön, tiden kommer per brev om några månader.
– Jag kan inte säga när det blir. Kanske du har en chans att gå privat, föreslår kvinnan på staden.
Ja, i princip är det rätt att de som kan betala själva inte belastar den kommunala vården. Men det kommunala ska fungera ändå, tycker patienten och ber om en plats i kön.
– Ta med dig pappren från granskningen. Fick du inga papper? Vi har andra datasystem än de privata klinikerna, du måste ha papper med.
Patienten ringer kliniken och ber om papper.
– Har de sagt det åt dig också? Vi skickar alla uppgifter till staden i slutet av veckan, de får själva föra in dem i sitt eget system.
Patienten har ingen aning om vems ord som gäller, men är rätt säker på att Helsingfors stad inte har tandvården under kontroll."
– Vi har lyckats riktigt bra med att hålla oss inom vårdgarantin. Det tar ungefär tre månader att få en tid, och tiden infaller sedan efter en till två månader, säger Rissa.I Vanda försäkrar ändå övertandläkaren Pirjo Rissa, tf. chef för munhälsovården, att staden uppfyller vårdgarantin. För icke brådskande tandvård gäller att den ska ordnas inom högst ett halvår.
Varför HBL:s reporter i Vanda inte ens fått ställa sig i kö kan Rissa inte förklara. Det handlar inte om att senaste granskning skulle ha skett nyligen.
– Något liknande har jag aldrig hört om, och jag tänker inte försöka bortförklara det. Så ska det inte vara. Den som ringer ska dirigeras till tandvårdskön eller få upplysningar om vad hen borde göra.
- Enligt vårdgarantin för munhälsovården ska man få tid till icke brådskande tandvård inom sex månader.
- Tid till akut tandvård får man samma dag eller så fort som möjligt i den egna kommunen.
- På kvällar och veckoslut har kommunerna i huvudstadsregionen (Helsingfors, Vanda, Esbo, Grankulla och Kyrkslätt) gemensam tandvårdsjour vid Haartmanska sjukhuset i Mejlans, Helsingfors.
- Nästa år startar projektet Hyvä Potku, som bland annat ska förbättra effektiviteten i hälsovårdens kö- och bokningssystem.
Ny servicesedel
I Helsingfors började tandvårdsköerna växa staden över huvudet i början av året. Den som behöver få tänderna granskade kan i värsta fall få vänta till och med åtta månader på sin tid. För att råda bot på situationen tog Helsingfors i mitten av november i bruk en ny servicesedel också för granskningar. Sedan dess har man hunnit skicka ut över 6 000 sådana sedlar.
– I slutet av förra året var läget ännu under kontroll, men sedan började rusningen. Efterfrågan har ökat med 30 procent under det här året. Det har förmodligen att göra med det ekonomiska läget. Fler söker sig till den förmånligare offentliga vården, säger tf. chefstandläkare Merja Auero i Helsingfors.
På privata sidan minskar efterfrågan i motsvarande grad då folk söker sig till den offentliga tandvården, och eftersom här därför finns oanvänd kapacitet kan staden med hjälp av servicesedlarna handla förmånlig tandvård till invånarna. Alla vinner på affären, menar Auero. Också klienten – medan ett granskningsbesök hos staden kostar drygt 50 euro för klienten, är det många av de privata tandläkarstationerna som slutit avtal med staden som inte tar någon avgift alls av klienten. Av staden får den privata tandläkaren 71 euro för servicesedeln, vilket är klart mindre än stadens kalkylerade nettokostnad som är drygt 110 euro för en granskning.
En både bra och dålig affär för de privata, menar tandläkaren Stefan Federley på tandläkarstationen Diana i Helsingfors.
– Stadens klienter väller in hur mycket som helst. Tidsfristen på de nya servicesedlarna var så kort, två till fyra veckor, att de närmaste tiderna blev bokade direkt. Men efter att staden insåg läget har fristen förlängts, så nu kan vi erbjuda tid till alla som vill ha en.
Förhoppningen är att kanske hitta nya, långvarigare klientrelationer.
– Vi har valt att inte ta extra betalt av klienterna, vi ser det som en kampanj. Det är ganska många som gjort på samma sätt. Och även om ersättningen inte är så stor så är ju patienter i tandläkarstolen bättre än en tom tandläkarstol, säger Federley.
Esbo kalibrerar utbudet
I en klass alldeles för sig bland de stora i huvudstadsregionen är Esbo. Här finns inga tandvårdsköer, utan den som vill beställa tid får en direkt. I snitt infaller tiden efter knappt två månader.
Dels handlar det om befolkningsstrukturen, Esboborna är ganska friska och rätt många söker sig till privat vård. Men det är inte hela sanningen. Då köerna växte år 2007 lärde man sig att kalibrera utbudet mot efterfrågan så att det inte skulle uppstå liknande rusning igen.
– Då tittade vi på hur efterfrågan ser ut – till exempel när topparna infaller och vilket slag av åtgärder som behövs och när. Sedan dess håller vi kontinuerligt ögonen på bokningsböckerna och lägger till exempel in fler granskningstider då vi märker att efterfrågan ökar. Vi har varit noga med att inte få tillbaka köerna, säger ledande övertandläkare Heli Yli-Knuuttila.