Livslångt lärande ställer krav också på lärarna
Vid årsskiftet blir Esbo Arbis en del av Svenska bildningstjänster. Då finns alla svenskspråkiga tjänster samlade i en och samma organisation. Direktör Barbro Högström ser som sin viktigaste uppgift att synliggöra det svenska i staden – och att ordna skola och dagvård för nästan 5 000 barn.
Svenska bildningstjänster är ingen stor butik i Esbo. Förutom de ledande tjänstemännen inom utbildning och dagvård finns där tre ungdomsledare, två kulturarbetare och snart också fem personer från Arbis. Enligt enhetens direktör Barbro Högström betyder det mycket att hela personalen finns i samma korridor i kontorshuset i Esbo centrum.
– När vi träffas dagligen och arbetar tillsammans, med samma målsättning, åstadkommer vi så mycket mer än när vi bara träffas sporadiskt och samarbetar. Det är en stor skillnad, säger Högström.
Bäst syns kanske resultatet av det gemensamma arbetet i Hagalund, där Vindängens skola och daghem har tät kontakt med Folkhälsans seniorhem, dit Arbis kundtjänst flyttade in i oktober. Sedan tidigare verkar också Musikinstitutet Kungsvägen i samma lokaler.
– Arbis kommer att förfoga över två klassrum i Vindängens skolbyggnad. Där kommer det att ordnas kurser för vuxna också dagtid. Vi vill öppna upp våra skolor och göra dem till svenska rum för alla, inte bara för skolans elever.
-
Aktuell som: Direktör för svenska bildningstjänster i Esbo, som från 1 januari omfattar också Esbo Arbis
-
Utbildning: Pedagogie magister, utexaminerad i Vasa 1983
-
Bakgrund: Jobbat som klasslärare och skolledare i Borgå och på Utbildningsstyrelsen i Helsingfors. Har sedan 2001 verkat som direktör för svenska skolväsendet i Esbo.
-
Familj: Make, två vuxna söner och deras familjer samt hunden Xena
-
Bor: I Borgå.
- Gör på fritiden: Motionerar, går på hundpromenader, spelar golf, läser böcker och umgås med vänner
Utvidga i Köklax
Högström drömmer om att utveckla Arbis kundtjänst till det ställe där Esboborna hittar information om allt det som sker på svenska i staden. Det skulle ingalunda enbart handla om stadens egen verksamhet, utan alla som verkar på svenska i Esbo är välkomna med.
– Jag bjöd in församlingar och föreningar till ett första idémöte i höstas och över 40 personer dök upp. Det överträffade alla mina förväntningar.
När den nya Kungsgårdsskolan byggs i Köklax tycker Högström att man där måste ta Arbis behov i beaktande redan i planeringsskedet.
– Arbis har ganska lite verksamhet i Köklax trots att området är väldigt svenskt. Där finns definitivt behov för mera kurser.
Barbro Högström brinner för att jobba med och för barn och unga. Hon tycker att vuxna alldeles för sällan lyfter fram ungdomar och berömmer dem.
– Om man tar sig tid att prata med ungdomar och lyssna på dem så inser man snabbt att de alla har goda idéer och förslag. Det gäller bara att se dem som individer och bemöta dem med respekt. De unga behöver vuxnas hjälp för att utveckla en sund självkänsla.
Esbo föregångare
Hon har jobbat med utbildningsfrågor i Esbo sedan 2001 och med skolfrågor på andra orter långt innan dess. Att Borgåbon Högström medvetet sökte sig till Esbo beror på att staden på svenska sidan var en av föregångarna vad gäller att skapa kontinuitet i barnets vardag.
– Esbo var den tredje orten i Finland, efter Imatra och Kervo, som slog ihop skola och dagvård till en gemensam organisation. Jag tror på det livslånga lärandet. Inte börjar barn lära sig saker först i skolan, barn lär sig nya saker redan från födseln. För att skapa en enhetlig lärostig för det enskilda barnet måste de vuxna kommunicera, informationen måste gå vidare från daghemmet till skolan och gymnasiet.
Numera träffas daghemsföreståndarna och skolornas rektorer i Esbo varje månad för att hålla sig ajour med vad som händer i de olika husen.
– Tidigare var skolvärlden väldigt hierarkisk. Vi har jobbat hårt med att lära oss kommunicera, komplettera och stödja varandra. Bildningstjänsterna har 750 anställda och där är alla lika viktiga, från barnträdgårdslärarna till fysiklektorerna.
Högström har under de senaste 30 åren sett hur skolvärlden har förändrats i rasande takt. Datorer, mobiler och pekplattor har kommit med i bilden. De är utmärkta redskap och kan underlätta lärandet på många sätt, förutsatt att lärarna behärskar tekniken. Där ser Högström att arbetsgivaren har ett stort ansvar för att motivera och fortbilda personalen.
– Har man som jag utbildats på 1980-talet måste man i dag gå ur sin egen bekvämlighetszon och in i de ungas värld. Mobiltelefoner och internet är en del av deras skolvardag, det är där de söker information men också pratar om sådant som berör dem. Det är på nätet diskussionerna förs och då är det viktigt att både lärare och föräldrar också hittar in där.
För att belysa vad det livslånga lärandet i praktiken betyder ordnade Högström en fortbildningsdag i sociala medier för lärare vid Mattlidens skola.
– Vi vände på situationen och lät några av gymnasiets elever lära lärarna. De fick visa vilka sajter som är populära och hur man använder dem. Det är så vi ska jobba allt mera i framtiden, ta tillvara den kompetens som finns.
Bygga ut befintliga skolor
Trots att Esbo växer med över 4 000 invånare om året och en betydande del av dem är svenskspråkiga tror Högström inte att det byggs någon helt ny svensk skola i staden.
– Elevmängden ökar, så någon överhängande risk för att vi måste skära i skolnätverket finns inte. Däremot bygger vi ersättande skolor. Boställsskolan och daghemmet samt Bergans daghem bereds plats i nya Alberga skolcentrum och Kungsgårdsskolans nybygge står som nästa i tur. Det är också väldigt trångt i både Karamalmen och Mattliden. Där måste vi bygga ut de befintliga skolorna.
Utrymmesbristen är störst i Mattliden, som med sina 1 300 elever behöver två paviljonger på gården för att få plats för alla elever. Att den andra paviljongen brandskadades allvarligt för en dryg månad sedan betyder att trängseln fortsätter i ytterligare några månader.
– Nu måste vi få fart på planerandet och komma i gång med Mattlidens tillbyggnad. Vi måste också se över elevupptagningsområdena, som inte är helt ändamålsenliga längre.