Ryssarna tar över hela Sandviksvarvet
Det anrika Sandviksvarvet i Helsingfors är nu helryskt. Koreanska STX har sålt sin halva av varvet till ryska statens United Shipbuilding Corporation.
Efter att tidningen Tekniikka & Talous i dag avslöjade att den länge väntade varvsaffären blivit av valde parterna att bekräfta nyheten i ett pressmeddelande.
Ryska United Shipbuilding Corporation USC som sedan 2010 ägt halva Arctech-varvet köper nu upp också den andra halvan av koreanska STX. USC ägs till hundra procent av den ryska staten.
Arctechs vd Esko Mustamäki säger sig vara övertygad om att USC förbinder sig att utveckla varvet i hjärtat av Helsingfors på långsikt.
– Vi tror att ägaren binder sig vid företaget på ett starkare sätt än tidigare ägare, säger Mustajärvi och ger sina tidigare koreanska ägare en spark i baken.
USC:s vd Alexej Rachmanov understryker att Arctech har en bred erfarenhet av att bygga fartyg som går genom is.
– Denna kunskap står nu till hela USC:s förfogande. Arctechs styrka ligger framför allt i personalens kunnande.
Seg affär
I fyra år har man väntat på att ryska UCS skulle ta över hela Arctech. Men det har blivit en seg affär.
- 1865 Helsingfors skeppsdocka grundas av Adolf Törngren.
- 1926 varvet köps upp av Maskin och Bro Ab.
- 1936 Wärtsilä köper Maskin och Bro och blir varvets ägare.
- 1965 Varvet byter namn till Wärtsilä Helsingforsvarvet.
- 1986 Wärtsiläs och Valmets varv fusioneras till Wärtsilä Marinindustri Ab.
- 1989 Den nya varvkoncernen gör konkurs. Masa-Yards tar över verksamheten, ägare blir rederier som har halvfärdiga fartyg på varven.
- 1995 Norska Kvaerner köper upp varvet som byter namn till Kvaerner Masa-Yards.
- 2004 Kvaerner Masa-Yards fusioneras med Aker Finnyards. Varvet byter namn till Aker Yards.
- 2008 Koreanska STX köper upp varvet.
- 2010 Ryska United Shipbuilding Corporation USC köper hälften av Sandviksvarvet.
- 2014 USC tar över också den andra halvan av varvet som efter att ha haft finländska, norska och koreanska ägare blir ryskt. Tvillingvarvet i Åbo som följt med samma ägare sedan Wärtsiläs övertagande 1936 har däremot nu tyska ägare, Meyer Werft med högkvarter i Papenburg.
Koreanska STX köpte 2008 de finländska varven av norska Aker Yards. Bara två år senare gick USC in och köpte 50 procent av aktierna i Sandviksvarvet. Redan då meddelade man att målet var att ta över hela varvet. Men många problem dök upp under resans gång innan affären nu kunde slutföras.
För ett halvt år sedan hamnade USC på USA:s svarta lista över företag som omfattas av sanktionerna mot Ryssland. Det fick Nordea att skyndsamt säga upp alla varvets finska bankkonton.
EU:s plan var också ursprungligen att USC skulle omfattas av sanktionerna som utfärdas i Bryssel, men finländska förhandlare lyckades utverka undantag för isbrytare.
USC är Rysslands största varvsföretag med 60 dotterföretag som bygger, reparerar och planerar fartyg.
Arctechs orderböcker är fyllda fram till sommaren 2017 med beställningar på sex isgående fartyg.
Två isbrytare byggs för rysk räkning, den första ska vara klar nästa höst.
2016 levereras en isbrytare som går på naturgas till finländska trafikverket.
Ytterligare finns en rysk beställning inne på tre isbrytande standby-fartyg.