Dyrare parkera bilen i Esbo
Bilägare får i framtiden bosätta sig utanför centrumområdena i Esbo. P-platserna blir färre och dyrare när marken behövs för flera hus.
Centrum reserveras för fotgängare och cyklister. Där ska husen byggas tätt och högt och servicen ligga på promenadavstånd. De som vill bo i centrum kan åka kollektivt och klarar sig utan egen bil, för p-rutan blir dyr. Ungefär så här ser det framtida Esbo ut.
Stadsplaneringscentralen har tagit fram nya riktlinjer för parkeringen i staden och grundidén är att där stadsstrukturen blir tätare ska bilarna bli färre. Stadsplaneringschef Torsti Hokkanen strävar ändå inte efter ett bilfritt Esbo.
– Vi vill inte bestraffa bilburna Esbobor. Det ska fortsättningsvis vara lätt att röra sig med bil i staden, men om man vill köra bil till centrum så kommer vi att koncentrera parkeringen till stora anläggningar och det kommer att kosta att ställa sin bil där.
Nu har ju Esbo inget självklart centrum, men det som stadsplaneringscentralen och stadsledningen överlag menar med centrum är de fem stadscentra – Hagalund, Alberga, Mattby, Esboviken och Esbo centrum.
– I takt med att vi förnyar detaljplaner för olika områden ser vi också över behovet av olika slags parkering inom området. I de nya stadsdelarna Finno, Storåkern och Kera kan det finnas behov av att sätta en avgift på parkeringsplatser längs gator, säger Hokkanen.
Det är utbud och efterfrågan som styr. Där var många vill parkera sin bil blir det dyrt.
– Längs gatorna i många stadsdelar kommer det fortsättningsvis att finnas tidsbegränsade men gratis p-platser, lovar Hokkanen.
Det blir också förändringar i boendeparkeringen. Staden kommer att minska kraven på p-platser som byggs intill bostadshus. Trafikplaneringschef Markku Antinoja ser det här som ett steg i rätt riktning.
– P-rutan blir billigare ju fler som använder den. Vi ser gärna att samma parkeringsplats har olika användare under olika tider. De p-platser som invånarna använder på kvällar och nätter kunde användas av arbetstagare dagtid.
En väsentlig del av strategin går ut på att öka andelen arbetsresor som görs kollektivt eller med cykel.
Cykla i november låter inte speciellt lockande, det är +2 grader och duggregn. Tror beslutsfattarna på riktigt att Esboborna kommer att byta bilen mot en cykel?
– Fullmäktige har för ett par år sedan satt som målsättning att fördubbla antalet cyklister på tio år. För två år sedan beräknades 7 procent av stadsborna cykla till jobbet, målsättningen är alltså att öka siffran till 15 procent. Både kläderna och cyklarnas tekniska utrustningar har blivit betydligt bättre under de senaste åren, säger Antinoja.
En euro om dagen
- Parkeringen är en service, som underlättar stadsbornas resor till arbete, tjänsteproducenter och fritidssysselsättningar. Kostnaderna för servicen ska fördelas rättvist mellan användarna.
- Antalet p-platser kan variera mellan olika bostadsområden.
- Det bör finnas p-platser också för tillfälliga besökare.
- Staden deltar i byggandet av pendelparkeringar.
- Staden bygger rikligt med cykelparkeringar och uppmanar privata företag att göra likadant.
- Parkeringsstrategin ska hjälpa staden att uppnå sina målsättningar på att allt flera arbetsresor görs kollektivt eller med cykel.
Parkeringsstrategin innebär också en god nyhet för bilägarna i Esbo.
– Tanken är att vi ska göra pendelparkeringen så attraktiv som möjligt, vi vill att folk lämnar bilen där och fortsätter resan till Helsingfors med metro eller tåg. Helt gratis kan pendelparkeringen inte vara, det skulle leda till missbruk och att folk låter bilen stå där mest hela tiden. Avgiften ska kopplas till resekortet, så att bilister mot en liten tilläggsavgift kan parkera bilen vid en station, säger Hokkanen.
Hur stor den här lilla tilläggsavgiften ska vara är inte fastslaget ännu. Det är inte en fråga som Esbo ensamt kan fatta beslut om, principen måste vara likadan i hela regionen. Markku Antinoja har en uppfattning om vilken storleksklass den rör sig på.
– Nu är pendelparkeringen gratis överallt i Esbo utom vid Alberga station. Vi bygger ut pendelparkeringen väldigt mycket, speciellt längs metrolinjen. För att den ska locka bilister borde priset ligga kring en euro per arbetsdag, tror Antinoja.