Unga afrikaner i siktet på Slush
För första gången satsade Slush på att bjuda in uppstartsföretagare från tillväxtmarknader i Afrika.
Olivia Nanyome och Frederico da Silva som i dag besökte uppstartsmässan Slush är båda unga afrikaner som gett upp välbetalda jobb för att bli sociala entreprenörer i sina hemländer. De hör till Slush nya satsning på företagare från tillväxtmarknader. Utrikesministeriet har flugit hit deltagare från en handfull afrikanska länder och från Vietnam.
– Här har jag fått kontakter som jag inte hade kunnat få någon annanstans ifrån. I Afrika finns det många uppstartsföretagare som enbart vill göra vinst. Vi behöver skapa en kultur där vi får folk att inse att det är viktigt att också ha ett socialt ansvar. Jag upplevde en sådan stämning här, och det är verkligen inspirerande, säger Nanyome som kommer från Namibia.
Da Silva leder ett ansvarstagande teknologiföretag i Mocambique som bland annat utvecklat en app för Världsbankens räkning. Med den kan invånare i speciellt fattiga delar av huvudstaden Maputo slå larm om sophämtnings- företagen inte gör sitt jobb.
– Jag har märkt att socialt ansvarsfulla investeringar har blivit trendiga och fått fotfäste i Finland. Jag tror att det här är rätt tidpunkt för mig att hitta de rätta kontakterna här, säger han.
Under veckan har deltagarna bland annat övat sig i att pitcha och fått träffat företag, organisationer och investerare som är intresserade av sociala företagare från tillväxtmarknader. En social företagare söker lösningar på samhällsproblem, men vill samtidigt göra vinst.
– Fokus under Slush har i flera år legat på spelindustrin och på underhållning. Därför har vi velat bredda på deltagarskaran. Under de senaste åren har intresset för länder med tillväxtmarknader ökat både bland finska företag och investerare. Men också organisationer som sysslar med uvecklingssamarbete är intresserade av de här sociala företagarna, säger Charlotta Liukas.
Hon har jobbat med utvecklingsfrågor i flera år, och är den drivande kraften bakom årets Slush-satsning som fått namnet Impact.
– Det är första gången vi samarbetar med utrikesministeriet på det här sättet, och jag hoppas verkligen att Impact fortsätter på Slush nästa år.
Slush har valt ut cirka fyrtio sociala företagare och personer som jobbar inom teknologibranschen. Pengarna till resan kommer från utrikesministeriet och från flera organisationer och program som är underställda ministeriet. Juha Miettinen leder ett av de här programmen som heter SAIS (Southern Africa Innovation Support), som stöder innovationer i södra Afrika.
– Det här är ett helt nytt sätt att göra biståndsarbete på. Vi har flugit hit både företagare och talare till Slush. Vi tror att det här ger ett nytt perspektiv.
Sedan några månader är Olivia Nanyome uppstartsföretagare i norra Namibia.
– Jag kom till Slush för att få kontakter och kanske investerare för ett projekt. Jag vill starta ett center där man för en billig peng får grundläggande undervisning i att använda datorer. Tanken är sedan att grunda fler centra, och att personerna som fått utbildning i sin tur kan lära ut det här till andra.