250 000 euro för bästa pitch
För den som vill väcka investerarnas uppmärksamhet gäller det att lägga orden rätt. I pitching-tävlingen Slush 100 tävlar hundra företag om att på några minuter framföra den mest övertygande presentationen av sin företagsidé.
Vinnarföretaget får 250 000 euro som samlats ihop via nätverket för de finländska businessänglarna Fiban och investeringsbanken Evli. En advokatbyrå och en konsultbyrå erbjuder dessutom vinnaren tjänster för motsvarande 10 000 euro.
– Summan samlades ihop på en dryg vecka, vilket är ett tecken på att Finland förmår handla snabbt också i ekonomiskt svåra tider, säger huvudarrangören för Slush Miki Kuusi.
De 100 företag som nu deltar i pitching-tävlingen har valts ut bland totalt 1 000 företag. Gallringen har gjorts av investerare. På tisdagen genomförs en första deltävling där de 20 bästa går vidare, och på onsdagen hålls finalen. Domare är över 50 investerare.