Flygplatsen kan bli en valfråga
Justitiekanslern granskar regeringens beslut att stänga flygplatsen i Malm. Utredningen sägs vara bristfällig och vinklad. Stödföreningen hoppas också att cityflyget blir en fråga i riksdagsvalet.
Molnen ligger lågt över Malm. I morgon klockan 13 samlas de som kämpar för att bevara flygplatsen utanför riksdagen. Då räcker man över en namninsamling till beslutsfattarna. Det är många utanför Helsingfors gränser som engagerat sig. Över 66 000 namn garanterar att frågan om den kulturmärkta flygplatsens öde är aktuell fram till riksdagsvalet våren 2015.
– Vi har inte gett upp, inte alls, säger Timo Hyvönen som är ordförande i föreningen Malmin lentoaseman ystävät (Malms flygplats vänner).
Enligt ett klagomål som Hyvönen & co för en dryg vecka sedan lämnat in hos justitiekanslern är den senaste utredningen som visar att flygplatsen kan och ska stängas både bristfällig och vinklad.
– De som gjorde undersökningen har inte besökt flygplatsen där man enkelt kan få korrekta och färska uppgifter om verksamheten.
En grå torsdagsmorgon i november när molnen begränsar flygandet kan vara det svårt att förstå, men Malm är landets livligaste flygplats efter grannen Helsingfors-Vanda.
Förra trafikministern Merja Kyllönen (VF), som sägs vara den som i samband med budgetförhandlingen på våren på allvar startade den aktuella nedläggningen, sade att det handlar om en konflikt mellan ”70 hobbyflygare” och bostadsbristen i en storstad.
– Helt fel. Här finns sex flygklubbar, det ges pilotutbildning och flygledningen är öppen nio timmar varje dag. Då får vi ett snitt på tio landningar och stigningar i timmen under öppettiderna året runt, säger Timo Hyvönen.
Så varifrån kom ministerns uppgifter?
Kampen om flygplatsen påminner om den folkrörelse som uppstod inför kommunalvalet år 2000. Då var det VR:s gamla godsmagasin i centrum av staden som engagerade. Sedan gick det som det gick.
Stadsfullmäktige röstade för ett rivande och funderar nu, 14 år senare, om man inte borde ta ned de allra sista tegelväggarna också.
”Rimliga kostnader”
Timo Hyvönen har lagt pussel men inte kommit långt när han bett att få se regeringens beslutsunderlag.
– Jag har bollats mellan statsrådet, Finansministeriet, Inrikesministeriet, Miljöministeriet och Kommunikationsministeriet. Statsiminister Alexander Stubb (Saml) svarar inte och nya trafikministern Paula Risikko (Saml) säger att hon inte vill blanda sig i sin företrädares beslut.
Mikael Nyberg är den tjänsteman på Kommunikationsministeriet som handlägger ärendet. Han vill inte svara på HBL:s frågor om påståendena om en bristfällig och vinklad utredning. Eftersom Malms flygplats vänner även framfört klagomål till Statens revisionsverk ska frågorna också ställas till dem. Överdirektör Esa Tammelin svarar på HBL:s fråga via registratorskontoret: ”Statens revisionverk behandlar inte klagomålet eftersom det handlar om ett politiskt beslut”.
Malms flygplats behövs för bostäder, säger politikerna och talar om ”rimliga bostadskostnader” när de skissar upp en ny stadsdel för upp till 25 000 invånare. Enligt kritikerna betyder det flervåningshus på 8–10 våningar, men enligt generalplanchef Rikhard Manninen på stadsplaneringskontoret en stadsdel med både höga och låga hus.
Av fullmäktiges strategipapper framgår att målet i Helsingfors är att bygga bostäder till ett rimligt pris. Varken Helsingfors stads faktacentral eller Miljöministeriet vet vad exakt det betyder trots omfattande och ständig forskning i markanvändning och bostadspriser.
– Det där är svårt. Generellt kan man säga att det är efterfrågan som bestämmer priset, säger Rikhard Manninen.
Om man man bygger fler bostäder ökar utbudet och sjunker priset, ungefär så.
Malms flygplats vänner hävdar, med hänvisning till uppgifter från stadsplaneringskontoret, att tomtmarken som staden förfogar över är tillräcklig långt in på 2030-talet. Med andra ord finns det enligt föreningen ingen orsak att skynda på nedläggningen på grund av bostadsbrist.
Rikhard Manninen förtydligar att staden bygger på sikt, att man nu ser 10–15 år framåt, och att staden måste få växa på olika håll.
Malms flygplats ligger i ett kärrområde.
– Det är inte omöjligt att bygga här men det är dyrt. En hög direktör för byggbolaget YIT räknade i början på 2000-talet ut att det kostar en miljard euro att bygga bostäder för 10 000 invånare på Malms flygplats område. Nu vill man bygga för tre gånger så många vilket skulle göra området till det invånartätaste i hela landet, säger Timo Hyvönen.
Valfråga?
Helsingforspolitikerna kunde ha rutit till på onsdagen när stadsfullmäktige diskuterade de kommande årens ekonomiplan. Motionen om att utreda möjligheterna att bevara Malms flygplats röstades i praktiken ned eftersom 58 förtroendevalda tryckte på blankt.
– Bland dem finns många som i vår enkät inför kommunalvalet 2012 svarade att de vill bevara flygplatsen, säger Timo Hyvönen.
De politiker som utpekas som avhoppare säger att man behandlade budgeten nu. Ny chans att tycka till ges när Malm-avtalet dyker upp som en egen rubrik på föredragningslistan.
Flygentusiasterna och företagarna på Malms flygplats har inte enbart framfört klagomål och motarbetat förändringen.
– Alla konstruktiva förslag på utveckling strandar på statens motvilja. Malm får inte växa för då konkurrerar vi med Helsingfors-Vanda flygplats.
Finavia ger inte ut exakta uppgifter om Malms flygplats men i offentligheten har man nämnt siffran två miljoner om året. För staten är flygplatsen förlustbringande, alltså. Om exempelvis affärsflyget och charterbolagen utvidgade hit skulle det antagligen betyda att också Finnair skulle känna sig tvungett att snegla på Malm flygplats, vilket i slutändan kanske skulle vara dyrt för staten. Men nu råder byggstopp på flygplatsområdet vilket stoppar varje försök at bygga ut.
I restaurangen i den gamla flygplatsbyggnaden förbereds dagens lunch. Ärtsoppa och pannkaka. Restaurangen har mellan 100 och 200 gäster dagligen. Ute på fältet surrar en helikopter. Det är ambulanspiloter som övar.
– Jag tror att nedläggningen av Malms flygplats blir en fråga inför riksdagsvalet. Regeringen byts. Centern som traditionellt haft det motigt i huvudstadsregionen har redan meddelat att flygplatsen ska bevaras. Om linjen håller kan många som annars aldrig skulle rösta på partiet göra ett undantag.
LÄS MERA