Bilarna blir fler trots flygtåget
Parkeringen vid Helsingfors-Vanda flygplats växer. 3 000 nya p-rutor tas i bruk 2016, inte ens ett år efter att flygtåget startat. De två utesluter inte varandra, enligt Finavia.
Samtidigt som staten öppnar en ny tågförbindelse till Helsingfors-Vanda flygplats utvidgar statsägda flygplatsoperatören Finavia parkeringen. Det går stick i stäv med regeringens mål att minska på utsläppen och bygga ut kollektivtrafiken, men är i linje med flygplatsens tillväxtstrategi.
Enligt Finavia behövs det fler p-rutor eftersom flygplatsen växer. Flygplatsen förbereder sig för att kunna ta emot 20 miljoner passagerare om året. Ju mer passagerarantalet ökar, desto fler parkeringsplatser behövs det. Genom att bygga ut parkeringshus P5 säkerställs smidiga avresor även under utbyggnaden av terminalen och när antalet passagerare ökar, heter det i ett pressmeddelande som Finavia kablade ut på ons- dagen.
Tror inte ni på Finavia att den nya tågförbindelsen mellan flygplatsen och Helsingfors centrum är nog?
– Ringbanan är ett fantastiskt projekt. Tågförbindelsen och parkeringen utesluter inte varandra. Vi vill erbjuda alla våra kunder, inklusive dem som väljer bilen, goda trafikförbindelser till och från Helsingfors-Vanda flygplats. Vi förbereder oss också för en större efterfrågan i framtiden, säger flygplatsens vice direktör Heikki Koski.
- De centrala målen för trafikpolitiken är att stävja klimatförändringen genom att minska trafikutsläppen
- Vardagsresandet ska underlättas och man ska slå vakt om att Finlands konkurrenskraft upprätthålls.
- Trafikutsläppen ska minskas genom att skapa en tätare samhällsstruktur och genom att motverka privatbilismen.
- Källa: Kommunikationsministeriet
Den nya parkeringen kostar 40 miljoner euro. I dag finns det mer än 10 000 parkeringsplatser på Helsingfors-Vanda.
Mängden resenärer beräknas öka med fem miljoner jämfört med i dag. Prognosen bygger på uppskattningar om internationella flygtrender. Staten skjuter till 200 miljoner euro till Finavia för att utvidgningen av flygplatsen ska bli möjlig. Totalt kostar Finavias utvecklingsprogram cirka en miljard euro. Syftet är att stärka Helsingfors-Vandas ställning som ledande transferflygplats i Europa.
Investeringen i parkeringen är kännbar. Den kan jämföras med Finavias årliga investeringar i flygplatsnätverkets underhåll som är i medeltal cirka 40 miljoner euro.
Den utvidgade parkeringen ska vara färdig sommaren 2016. Det är mindre än ett år efter att ringbanan, den länge efterlängtade spårförbindelsen till flygplatsen, öppnat.
Ringbanan beräknas kosta cirka 800 miljoner euro. Finavias andel av byggnadskostnaderna är totalt 67,5 miljoner euro.
Tågen mellan flygplatsen och Helsingfors centrum ska avgå med tio minuters intervaller under rusningstid. Flygresenärer som kommer från norr kan byta till tåget i Dickursby och vara framme vid flyget på åtta minuter. Resan från Helsingfors centrum tar 30 minuter. Kommunikationsministeriet ser inget konstigt i att både utvidga parkeringen och bygga en tågförbindelse.
– Flygplatsen växer. Det är viktigt att den kan nås med olika fortskaffningsmedel från landets alla delar, säger regeringsrådet Mikael Nyberg.