En stadsdel för hundratusen invånare
Enligt stadsplanerarna kan Östersundom få upp till 100 000 invånare. Planförslaget ska nu diskuteras i tre kommuner och granskas av miljömyndigheterna – den som vill bygga på de nya tomterna i Landbo eller Majvik får ge sig till tåls några decennier.
I flera år har stadsplanerare från Vanda, Sibbo och Helsingfors skissat på utbyggnaden av Östersundom. Eftersom de nya stadsdelarna gränsar till ett Naturaområde är områdena för naturskydd och rekreation större i det förslag till generalplan som presenterades i går, om man jämför med de utkast som tidigare lagts fram. Trots det lyckas inte heller den nya planen uppfylla kraven för alla arter. Järpe, nattskärra och kornknarr går tydligen inte att kombinera med minst 70 000 nya invånare.
– Fåglarna som huvudsakligen finns utanför Naturaområdet är känsliga för hundar, katter och motionärer. Med tanke på fåglarna spelar det knappast någon roll om området har 30 000 eller 70 000 invånare, säger Ilkka Laine som är chef för Östersundomprojektet vid stadsplaneringskontoret i Helsingfors.
Enligt honom går det inte att begränsa byggandet ytterligare utan att tumma på de mål som ställts upp för området, därför går planen nu vidare till myndigheter och beslutsfattare. Exakt hur många invånare Östersundom skulle få enligt det aktuella planförslaget beror på hur trångt vi bor om tio tjugo år. Med femtio kvadratmeter per person skulle Östersundomkommitténs plan betyda 100 000 invånare.
Metrofokus
Ilkka Laine säger att man vill skapa ett nytt koncept för finländska förhållanden med en betoning på mindre flervåningshus och villor i flera naturnära stadsdelar.
– Det ska vara småskaligt och hemtrevligt. Kollektivtrafiken ska fungera smidigt.
Han tar bestämt avstånd från att Östersundom blir Helsingfors Esbo.
– Det här är som natt och dag om man jämför med Esbo, om du frågar mig. Det ska kännas som en stad, med en klar gräns mellan bebyggelse och natur. Våra förebilder finns i Centraleuropa.
Både Björnsö och Landbo skulle få betydligt fler invånare. Stora solpaneler skulle kanta Borgå motorväg, tillsammans med större industribyggnader. En röd tråd går igenom hela planen: metrolinjen. Till omgivningen kring Östersundom gård skulle man ta sig för idrott och rekreation, medan Zachrisbacken skulle bli det kommersiella centret. Majvik framställs som en havsnära villastadsdel.
– Vi valde att planera utifrån metro och matartrafik med buss eftersom metrolinjen slutar där planområdet börjar, och det finns planer på att metron fortsätter till Söderkulla. Metron skulle stå klar 2025–2040.
Just nu uppskattas en förlängning av metron till Majvik kosta 650 miljoner. Vi har också gjort en reservation för snabbspårvägar, men även det blir dyrt om man använder dem i stor utsträckning.
Vad man gör med planen om metron inte förlängs österut kan Laine inte svara på.
– Enligt den här planen skulle området vara färdigbyggt först 2060. Före det hinner mycket hända.