Nya bussfiler ska göra bytet till metro smidigare
Räkna med trafikstockningar på Västerleden. Byggandet av bussfiler och bullerskydd pågår hela nästa år.
Några kilometer före Mattbyavtaget stannar trafiken helt och hållet. Det är en av många liknande och kommande förmiddagar på Västerleden.
Motorvägen breddas för att matartrafiken till metrostationen i Mattby ska löpa smidigt. Det handlar om flera kilometer ny asfalt.
Åren 2014–2015 förbättras Västerleden på flera sätt mellan Esboviken och Mattby. Den kollektivtrafikramp från Västerleden till Marknadsgatan som ingår i projektet öppnas för bussarna när västmetron börjar trafikera rutten.
När de nya kollektivtrafikfilerna är färdiga finns sammanhängande bussfiler från Esboviken ända till Helsingfors, och de står till kollektivtrafikens förfogande på hela sträckan genast när de är klara. Det är en god nyhet för många som bor i Stensvik och väntar på en förlängning av västmetron.
Bussfilerna och bullerskyddet skulle byggas även utan metron, enligt Trafikverket som ansvarar för vägarna, järnvägarna och farlederna i Finland och för en övergripande utveckling av trafiksystemet.
Flygekorren i fara
De nya bussfilerna och de cirka tre kilometer bullerskydden kostar nästan 20 miljoner euro. Staten och Esbo stad delar på kostnaderna. I samband med projektet bygger
Esbo också nya gång- och cykeltrafikleder för 1,3 miljoner euro, enligt Trafikverket.
Förutom bilisterna måste flygekorrarna stå ut med vägarbetena på Västerleden.
– Vi vet ganska bra hur ekorrarna rör sig eftersom de är försedda med sändare, säger projektingenjör Marja Wuori vid Trafikverket.
Vid Träskbron har ett för flygekorrarna viktigt träd kapats av misstag. Det är här och vid Mårtensbro som ekorrarna glider över Västerleden. Polisen utreder saken.