Han ska få hjulen att rulla igen
Ville Lehmuskoski är ny vd för Helsingfors stads trafikverk HST. Det är nästan som att komma hem, säger han. – Kollektivtrafiken ska bli ännu bättre.
Kombinationen ny driven chef som känner huset ska inte slå helt fel. Det tycker också direktören själv.
– Jag är glad över att få komma tillbaka, säger Ville Lehmuskoski som nyligen valdes till vd för Helsingfors stads trafikverk HST.
Sedan Lehmuskoski år 2009 lämnade trafikverket för att arbeta vidare med trafikplanering i den då nya organisationen Helsingforsregionens trafik, och nu senast som trafikplaneringschef vid stadsplaneringskontoret i Helsingfors, har HST förändrats. Men mycket arbete kvarstår. Personalen hoppas på reformer och det gör nog också stadsborna, som Lehmuskoski själv säger. Beställningen gäller en lite smidigare beslutsgång, nya idéer, bättre kollektivtrafik och naturligtvis kvarstår kraven på effektivitet.
– En konkret sak är att se över stationsområdena. Trafikverket sköter fastigheterna vid många stationer men kunde göra så mycket mera för att öka trivseln. Nu är ju många människor rädda för att röra sig på en metrostation.
För att det här ska lyckas behövs privata aktörer, enligt Lehmuskoski. I Tyskland har Deutsche Bahn framgångsrikt under flera år utvecklat stationsområdena för att skapa mera liv. Potential finns på de av HST ägda tågstationerna i Gamlas, Malmgård och Norra Haga samt exempelvis i Hagnäs för det är ständigt mycket folk på metrostationen. Ville Lehmuskoski tänker på sikt, i det här fallet 5–10 år. Ledordet är kvalitet.
- Är 41 år gammal och har tre barn.
- Bor i Fågelberga i Esbo.
- På fritiden är han tränare för fotbollsknattar.
- Helsingfors stads trafikplaneringschef som av stadsfullmäktige utsetts till ny vd för Helsingfors stads trafikverk HST.
Kvalitet kostar, det vet han.
– Därför måste vi ständigt jämföra med omvärlden. Hur gör de exempelvis i Stockholm? Det ska vara fakta och inte åsikter. När prestandamätningen är gjord vet vi om vi behöver se över vårt sätt att arbeta.
I de funderingarna ingår en diskussion om i vilken mån spårtrafiken kan konkurrensutsättas på samma sätt som busstrafiken.
– Det måste i så fall ske med stadsbornas bästa för ögonen.
Trycket ökar i centrum
På Folkskolegatan 3 där stadsplaneringskontoret ligger blir en del på hälft.
– Men här är alltid något på hälft! Det är alltid något i görningen, säger Ville Lehmuskoski.
Saker som Lehmuskoski varit med och startat upp är ett strategiprogram för parkering och ett annat som gäller cykling.
– En ny debatt som precis startar gäller fotgängarna i staden. Flanörerna ska få mera utrymme.
Ur trafikplanerarens synvinkel är det en stor utmaning att det i utkanten av stenstaden byggs nya stora bostadskvarter, som de på Busholmen och i Fiskehamnen. Trycket på trafiken ökar utan en möjlighet att bygga nya gator i centrum.
Kan gå vägen
Allt är inte frid och fröjd vid Helsingfors stads trafikverk. När Ville Lehmuskoski för fem år sedan lämnade högkvarteret i Hagnäs var automatmetroprojektet fortfarande i startgroparna. I dag är det inte mycket som talar för en ombyggnad av de gamla tågvagnarna. Projektet måste lyckas för att västmetron ska kunna starta i augusti 2016 som HST och metroleverantören Siemens planerat.
Enligt en färsk lägesrapport är automatiseringen 48 månader det vill säga fyra år försenat. Läget är kritiskt. Förslaget att säga upp avtalet med Siemens diskuteras på måndag i stadsstyrelsen.
Ville Lehmuskoski säger att han inte är 110 procent insatt i de senaste vändningarna.
– Mig veterligen finns hopp om ett bra slutresultat.
I värsta fall? Köpa nya tåg.