”Jag vet fortfarande inte var pengarna ska tas”
Merja Kyllönen (VF) hävdar fortfarande att hon som trafikminister hade skäl att säga nej till västmetrons förlängning. Professor Matti Wiberg och trafikforskare Antero Alku undrar varför Esbo stad inte vill göra utredningarna som skulle stöda påståendena om metrobyggets förträfflighet.
Europaparlamentariker Merja Kyllönen (VF) var den trafikminster som på våren 2014 sade nej till Stensviksbanan.
– Det var aldrig frågan om ifall metrobygget är bra eller dåligt. Det fanns brister i beredningen. En rättvis jämförelse av olika projekt förutsätter nyttokalkyler och en utredning av samhällsverkningarna. För mig räcker det inte att stadens tjänsteman berättar hur mycket pengar man kan spara.
Enligt Kyllönen fanns det ingen möjlighet att gå med i Esboprojektet på så lösa boliner. Budgetramarna höll på att sprängas. Merja Kyllönen berättade om sitt beslut i HBL den 19 mars. En kort tid senare fick landet en ny trafikminister och regering. I augusti fick Stensviksbanan grönt ljus, Esbo beviljades 240 miljoner euro mot att staden och alla städer i huvudstadsregionen bygger fler bostäder.
– Jag vet fortfarande inte varifrån staten ska ta pengarna. I budgeten finns de inte och de anslag som reserverats för olika projekt är öronmärkta långt in i framtiden. Västmetron, Centrumslingan och spårvägen i Tammerfors är alla viktiga projekt men det är oklart för mig hur Alexanders Stubbs regering ska betala dem. Med ett lån på 1,5 miljarder euro? Beslutet att delta i finansieringen verkar ha tagits utan någon som helst vetskap om hur allt ska betalas.
– Som beslutsfattare kan jag inte titta mig i spegeln om jag plockat poäng för att ”projektet framskrider” men pengarna saknas.
– Ministeriet svarade Esbo och det var ett officiellt och sakligt svar. Självklart har jag varit medveten om brevet som min medarbetare, med en tjänstemans ansvar, undertecknat.
Professor Matti Wiberg, professor i statskunskap vid Åbo universitet, förespråkar god förvaltning och öppenhet.
– Det är inte ändamålsenligt att bygga potemkinkulisser med utredningar som inte är relevanta. Olavi Louko har dock en poäng i att ministeriets räknesätt är fel. Men vad hindrar Olavi Louko att ta fram bättre betänkanden? Frågan är varför han inte har kalkylerat på ett relevant sätt, tagit fram något där man skulle väga för- och nackdelar?
Sammantaget beräknas västmetron kosta nästan två miljarder euro. Enligt Matti Wiberg bör investeringar i den här storleksklassen motiveras bättre.
– Det är outhärdligt dålig förvaltning om utredningar saknas.
Syftet med breda utredningar är att titta på alla samhällsverkningarna och sedan räkna pengarna. Wiberg efterlyser förnuft och ekonomi.
– Nu gör man ofta så att man först fattar ett beslut och sedan låter tjänstemännen hitta på lämpliga grunder. Eller så plockas motiven rakt ur kaninhatten.
– Det är förfärligt att man inom den offentliga sektorn och speciellt i kommunerna inte behärskar eller låter bli att tillämpa moderna evalueringstekniker. Nyttokalkylerna, där man väger nyttigheter mot kostnader i projekt, har använts ute i världen sedan 1940-talet. Det är dags att Finland med sina knappa resurser börjar använda den här nyttiga analysmetoden systematiskt. Myndigheterna ska räkna med samhällsverkningarna i alla större investeringar. Metoden lärs ut vid våra universitet.
Antero Alku forskar i och doktorerar om kollektivtrafik vid Aalto-universitetet. Han anlitas som konsult av alla stora städer i Finland.
– Det är inte Olavi Loukos sak att avgöra vad staten behöver veta för att kunna fatta beslut om anslag. En minister är inget kontorsbud som svarar på alla inkommande förfrågningar. Vid ministerierna finns högt utbildade människor. En tjänsteman ska alltid motivera sitt beslut. Minna Kivimäki som undertecknat brevet till Esbo är ingen obetydlig tjänsteman utan avdelningschef i vars arbetsuppgifter det ingår att fatta beslut i just sådana här ärenden (ansökan om statsstöd, red. anm.).
– Olavi Louko ser fördelar i en tätare stadsstruktur men varför har han då inte gjort de uträkningar som stöder resonemanget och skickat dem till ministeriet? Jag gissar att sådana utredningar inte görs för att det skulle visa att metrobygget helt enkelt inte lönar sig.
LÄS OCKSÅ PÅ HBL.FI: Louko vill räkna på eget sätt
Läs alla texterna i dagens papperstidning!