Bussterminalen i Hagalund två år försenad
Mellan 200 och 500 meter. Så långt kan avståndet mellan busshållplatserna och metrostationen i Hagalund bli. – Det är inte bra, säger planeringschef Tero Anttila vid Helsingfors regionens trafik HRT.
Bussterminalen i Hagalund blir klar först 2018, två år efter att västmetron tagits i bruk i augusti 2016. Det betyder att de som vill byta från buss till metro tvingas gå upp till en halv kilometer mellan den tillfälliga hållpatsen och stationen. Beskedet är en chock för Helsingforsregionens trafik HRT som annars också har fullt upp med att locka fler esbobor att lämna bilen hemma.
Avståndet för passagare som byter färdmedel får vara högst 150 meter. Det är HRT:s mål som bygger på det faktum att en lugnt promenerande människa behöver en minut för att gå 85 meter.
Bussterminalen på Havsvindsvägen blir inte klar till invigningen av metrostationen men det gör bilparkeringen, enligt Yle huvudstasregionen som var först med nyheten. Av sammanlagt 2000 parkeringsplatser är 370 reserverade för metropassagerare.
Ombyggnad ställer till det
Orsaken till förseningen är att ombyggnaden av köpcentret inklusive Stockmanns varuhus görs i två skeden för att ”Hagalunds centrum måste fungera hela tiden. Folk måste kunna uträtta sina ärenden. Därför byggs först nya utrymmen i östra ändan, och sedan går det att inleda rivandet av utrymmena ovanför Havsvindsvägen som till stor del är i Stockmanns användning”, säger Esbo stads projektchef Antti Mäkinen till Yle.
- Samkommunen Helsingforsregionens trafik HRT ansvarar för planeringen och organiseringen av kollektivtrafiken i medlemskommunerna samt för utarbetandet av en trafiksystemplan för Helsingforsregionen.
- Samkommunen Helsingforsregionens trafik HRT ansvarar för planeringen och organiseringen av kollektivtrafiken i medlemskommunerna samt för utarbetandet av en trafiksystemplan för Helsingforsregionen.
- Medlemskommuner är Helsingfors, Esbo, Grankulla, Kervo, Kyrkslätt, Sibbo och Vanda. Senare kan också de övriga kommunerna i Helsingforsregionen ansluta sig. De är: Träskända, Nurmijärvi, Tusby, Mäntsälä, Borgnäs, Hyvinge och Vichtis.
-
I HRT:s uppgifter ingår att planera och organisera den samlade kollektivtrafiken på verksamhetsområdet samt främja verksamhetsförutsättningarna för kollektivtrafiken, upphandla tjänster för buss-, spårvagns-, metro-, färj- och närtågstrafiken och ansvara för utarbetandet av en trafiksystemplan för Helsingforsregionen.
Dessutom sköter HRT passagerarinformationen och marknadsföringen av trafiken, godkänner taxe- och biljettsystemet och biljettpriserna samt sköter biljettkontrollerna.
Skyller på HRT
På HRT hoppas man att matartrafiken till och från de övriga metrostationerna i stället ska fungera bra genast från start. Det skulle göra anslutningsproblemen mindre i Hagalund.
– Problemen är kanske inte så stora om de närbelägna stationerna i Ängsklulla och Idrottsparken blir klara till västmetrons start. Då kan vi styra folk dit, säger Tero Anttila som är direktör för kollektivtrafikplaneringen vid HRT.
Björn Månsson (SFP) som sitter i HRT:s styrelse befarar att det är Helsingforsregionens trafik och metron som i folks ögon får skulden för födröjningen.
– Det är Esbo stads planering och de privata byggarna i stationsområdet som det är fel på, säger han till HBL.
Enligt Yle skrev Esbo stad och Lokaltapiola, den största fastighetsägaren på Havsvindsvägen, i juni ett kontrakt som fastslog tidtabellen.