”Jag litar på tjänstemännen”
Trafikminister Paula Risikko (Saml) har inte bekantat sig med västmetrons beslutsunderlag, men hon säger att det är bra att banbygget är kopplat till nya bostäder.
Trafikminister Paula Risikko (Saml) ärvde ett nekande beslut på Esbo stads ansökan om statsstöd för Stensviksbanan av den förra trafikministern Merja Kyllönen (VF) i somras. HBL träffade Paula Risikko på Kommunmarknaden i Helsingfors på onsdagen.
Regeringens metrobeslut utgår från en allmänt hållen utredning av byggbranschens trender, en utredning som dessutom har tagits fram av dem som gynnas mest av metrobygget. Samtidigt har Esbo inte uppdaterat konsekvensbedömningen av västmetrons förlängning. Vad säger du om det?
– Jag vet inte vad det är för bakgrundsmaterial som användes i regeringsförhandlingarna på våren.
Enligt den tjänsteman vid Kommunikationsministeriet som varit handläggare i metroärendet är utredningarna fortfarande bristfälliga, vilket också din företrädare sade offentligt. Du vet alltså inte om utredningarna borde kompletteras?
– Jag ska försöka vara tydlig. När jag blev trafikminister var frågan redan avgjord. Jag kan inte ta ställning till Kyllönens uttalanden eller frågan hur bra eller dåliga utredningarna är. Jag kan bara ta ställning till sådant som jag själv varit in- blandad i.
Granskar du beslutsunderlaget om det framkommer märkligheter i beslutsprocessen?
– Jag måste självklart kunna lita på tjänstemännen. Jag utgår från att utredningarna är bra. Vi har ett beslut. Förlängningen byggs. En bra sak är att metrobeslutet är förknippat med bostadsbyggandet och även utbudet av service och tjänster.
Västmetron marknadsförs som ett möjligheternas tåg. Bygger inte uppskattningarna om samhällsverkningarna ändå mera på förhoppningar än fakta?
– Hur som helst är det bra att regeringen nu har ett markanvändningsavtal med kommunerna i huvudstadsregionen.
Henriksson: Inte mitt bord
I en intervju till Yle säger stadsarkitekten i Träskända Ilkka Holmila att också hans stad måste bygga mera. Kranskommunen Träskända ligger 40 kilometer norr om Helsingfors järnvägsstation. Enligt markanvändningsavtalet ska det byggas upp till 16 000 nya bostäder i huvudstadsregionen 2016-2019. Överenskommelsen gäller 14 kommuner i Helsingforsregionen.
– Är västmetron så viktig att vi i Träskända måste planlägga mera? undrar Ilkka Holmila.
På Justitieministeriet säger Anna-Maja Henriksson (SFP) att trafikfrågorna inte hör till ministeriets förvaltningsområde, utan att de lyder under Kommunikationsministeriet.
– Jag kan inte ta ställning till enskilda fall eller omständigheterna i sådana. Den uppgiften sköts av laglighetsövervakarna.
Justitieminsteriet tillsatte i april en arbetsgrupp som nu föreslår att missbruk av inflytande ska kriminaliseras. Arbetsgruppen ska ha sitt arbete klart före slutet av 2014.
– Jag har själv ansett det vara viktigt att vi i Finland granskar vår lagstiftning om lobbning. Arbetsgruppen utreder behoven av att ändra bestämmelserna om tagande av muta, säger justitieminster Anna-Maja Henriksson.
DETTA HAR HÄNT
HBL berättade den 25 augusti att regeringen lovat Esbo 240 miljoner euro till byggandet av västmetrons förlängning utifrån en allmän utredning av byggbranschens trender.
I lobbyorganisationen Rakennusteollisuus RT:s styrelse sitter flera direktörer i de bolag som gynnas mest av metrobygget.
Enligt Kommunikationsministeriet har Esbo stad inte uppdaterat nyttokalkylen.
HBL:s uppgifter bekräftas av Finansministeriet, Kommunikationsministeriet, Statens forskningcentral VTT, Rakennusteollisuus RT och Esbo stad.
Läs också: Spårvägspengar till nostäder