Spökstation väntar på resenärer
Med ringbanan kommer många pendlare att bli nöjda. Arbetsresan till och från flygplatsen eller centrum av Helsingfors blir smidigare.
Också flygturisterna lär bli glada. För trots att den nya tågförbindelsen stannar på nästan alla stationer mellan järnvägsstationen i Helsingfors centrum och flygplatsen i Vanda tar resan en knapp halv timme och kostar några euro. Det ska jämföras med taxi som upplevs vara dyrt och bussarna som många tycker är krångliga.
– Alla ryms ombord, det är säkert. Tågen är många och de går ofta, säger Lauri Salmi, en av många projektchefer som är knutna till projektet.
Febril verksamhet pågår vid järnvägsstationen som byggs under flygplatsen. Så febril att pressbesök inte går att arrangera. Aviapolis, stationen som byggs i utkanten av flygplatsen men strax intill ett snabbt växande område med arbetsplatser, är nästan klar. På spåret i den öde stationshallen längst ner vilar ett av VR:s specialtåg som används vid banbyggen. En handfull montörer sliter med installationen av rulltrappor men annars är det tyst. Stationen öppnas om ett år.
Enligt Lauri Salmi kommer det inte att finnas affärer eller kiosker på den här järnvägsstationen. Också toaletter saknas trots att skyltar på plattformen vittnar om annat.
– Det är fel information. Skyltarna ska avlägsnas. Det finns toaletter på tågen.
Och tågen kör med 10–15 minuters intervaller. Kanske ingen behöver gå kissnödig alltför länge, då?
Ringbanan binder också samman många bostads- och kontorsområden inom regionen samt gör huvudstadsregionens kollektivtrafik bättre.
Håller tidtabellen?
Ringbanan är en 18 kilometer lång järnvägsförbindelse via flygplatsen som binder samman Vandaforsens bana med huvudbanan i Sandkulla i Vanda. Det är ett av många stora banbyggen som planeras eller är i gång i huvudstadsregionen.
– Under hösten färdigställs stationerna i Veckal och Kivistö samt banans överbyggnad. För närvarande finns det sammanlagt 10 kilometer färdig överbyggnad, det vill säga bana med räls, sade projektchef Juha Kansonen vid Trafikverket i ett pressmeddelande i juni.
Innan årsskiftet färdigställs även Dickursbys stationsbro. Rulltrappor, hissar och trappor kommer att byggas till perrongerna från bron som går över spåren. Från spårens västra sida kommer Dickursby att anslutas till ett nytt kontors- och affärscenter.
– Stationsbron öppnas samtidigt med affärscentret i början av december. Vi har byggt under krävande förhållanden, ovanför trafikerade spår och bland resenärer, enligt ett minutiöst arbetsschema.
Av alla byggplatser längs ringbanan är det knutpunkten i Dickursby och stationen på flygplatsen som intresserar de flesta.
– Tidsschemat för flygplatsen har varit och är fortfarande en utmaning, därför arbetar vi i två skift där. Ett tredje skift övervägdes men ansågs tillföra bara lite så tanken slopades, säger Lauri Salmi.
Just nu ser det ut som att stationen är klar i maj 2015.
Tågen susar fram och tillbaka på ringbanan redan i oktober i år. Tester är nödvändiga för att kunna spika tågens exakta tidtabell.
Finslipning. Hissar och rulltrappor installeras på station Aviapolis nära flygplatsen.
Aviapolis. Nästa station är flygplatsterminalen som väntas bli klar innan årsskiftet.