Bilfritt hus senaste trenden på Busholmen
Vinterträdgård och cykelverkstad ersätter bilparkering i Busholmens första bilfria hus. – Det är en trend, säger professor Pirjo Sanaksenaho.
Det doftar nybyggt i den nymålade trappuppgången som Erika Heikkilä går uppför. Hon är både förväntansfull och nervös. Det är första gången hon ska få se sin nya hyreslägenhet. Om en månad ska hela huset stå klart. Då flyttar Erika tillsammans med sin katt in i lägenheten i Busholmens första bilfria hus.
– Jag kan knappt vänta på att få flytta in i min egen lägenhet, säger 33-åriga Heikkilä som precis flyttat tillbaka till Finland efter tre år i Italien.
Att huset hon ska flytta in i är ett av landets första bilfria hus fick hon veta först efter att hon blivit erbjuden att hyra lägenheten.
– Min första reaktion var att det är en positiv nyhet. Jag visste inte ens att sådana fanns. Då jag flyttade hem bestämde jag mig för att aldrig skaffa en bil om jag bara kan leva utan en, säger Heikkilä.
Juha Huuhtanen, arkitekt på arkitektbyrån HMV som planerat huset, guidar oss vidare. Nere i husets bottenvåning i cykelgaraget ekar borrmaskinerna då byggnadsarbetarna skruvar fast cykelställningar.
– Alla lägenheter kommer att ha minst en egen plats där hyresgästen kan ställa sin cykel, säger Huuhtanen.
I dag finns det bilfria hus i Fiskehamnen i Helsingfors och i Kervo. Planer på ytterligare hus finns bland annat vid Kronobergsstranden och Alphyddan i Helsingfors, i Ånäs i Vanda och i centrum av Tammerfors. Pirjo Sanaksenaho, professor i byggnadsplanering vid Aalto universitetet, vågar redan prata om en trend.
– Under bostadsmässan i Vanda nästa år kommer man att lägga fokus på hur människor kan utnyttja kollektivtrafiken bättre. Det lägger också extra press på beslutsfattarna att förbättra kollektivtrafiken.
Det grundläggande kravet för att ett bilfritt hus ska vara en bra lösning är att det byggs på en plats där kollektivtrafiken fungerar bra, som till exempel på Busholmen där Heikkilä har under en kilometer till metro-, spårvagns- och busshållplatser, säger Sanaksenaho.
Anledningen till att flera städer nu planerar att bygga bilfria hus beror, enligt Sanaksenaho, på att den bilfria trenden är en del av ett större fenomen där människor strävar efter att leva allt mer ekologiskt.
– Att bo i centrum blir populärare igen och när man bor i centrum behöver man inte bil. Att bygga gemensamma utrymmen där grannar kan umgås är också en ny trend, säger Sanaksenaho.
För hyresbostadsförmedlaren VVO handlar de bilfria husen ändå inte om gröna värderingar i första hand.
– Man skulle kunna ta till stora ord och säga att vårt företag axlar sitt samhälleliga ansvar för att minska på antalet bilar och koldioxidutsläppen. Men den mera jordnära målsättningen är att minska antalet parkeringsplatser och kostnaderna som uppkommer med dem, säger Kim Jolkkonen, chef för fastighetsutveckling på företaget som äger huset på Busholmen.
Sparar pengar
I dag kostar det kring 30 000 euro att bygga en parkeringsplats under jorden. Då många hyresgäster inte har bil står platserna ofta tomma enligt Jolkkonen.
– Politiker stirrar sig blinda på den mängd parkeringsplatser som ska finnas enligt planen utan att tänka på att alla hyresgäster inte har en parkeringsplats. Sen står hälften av parkeringsplatserna tomma. Vi försöker minimera parkeringsplatserna och spara in på kostnaderna som alla hyresgäster i huset i slutändan får betala, säger han.
Sanaksenaho håller med.
– Det är extra dyrt att bygga parkeringshallar i de nya bostadsområdena som byggs i gamla hamnområden som Fiskehamnen och Busholmen i Helsingfors eftersom väggarna måste klara av att hålla för vattentrycket.
De pengar som VVO sparat in på parkeringsplatserna har arkitekten valt att lägga på en vinterträdgård i husets översta våning och en cykelverkstad i bottenvåningen i Heikkiläs kommande hyreshus.
Omöjligt med förbud
Finlands första bilfria hus byggdes i Fiskehamnen. Efter att huset stod färdigt 2012 har det väckt en hel del irritation på nätet eftersom flera av invånarna har en bil. Tidningen Helsingin uutiset har rapporterat om hur det bilfria husets invånare parkerar olagligt på byggarbetsplatser i närheten. Varken Sanaksenaho eller Jolkkonen tror på att förbjuda hyresgäster att köpa bilar trots att de bor i bilfria hus.
– Man kan inte förbjuda människor att ha bil då deras livssituation förändras. Sen parkerar man någonstans i närheten där det finns plats, säger Sanaksenaho.
– Vi ville inte förbjuda bilar utan erbjuda en alternativ lösning. Den här typen av boende passar bra för singlar och par som inte har bildat familj. Bilen kommer ofta med i bilden då man bilar familj, säger Jolkkonen.
Huuhtanen och Heikkilä avslutar husesynen högst upp, på balkongen intill vinterträdgården, och blickar ut över byggarbetsplatsen nedanför huset. Nervositeten har lagt sig och Heikkilä konstaterar att den största frågan just nu är var man kan parkera bilen med flyttlasset.