Lokalpolitiker vill väcka trafikpark till liv
Det fanns en trafikpark i Esbo förr. Tony Hagerlund lärde sig cykla vid trafikparken i Karamalmen på 80-talet. I dag är parken helt igenvuxen, men lokalpolitikern vill att staden rustar upp den.
En välbevarad hemlighet. Och välgömd, också. Det är omöjligt att se trafikparken i Karamalmen om man kör förbi med bil, även om man vet var den ligger på kartan. Vide och björk har tagit över den tidigare öppna parken. Det växer mossa och grästuvor på det som en gång var asfalterade vägar i en populär trafikstad.
Exakt när trafikparken i Karamalmen är grundad minns ingen. Men den upplevde sina glansdagar på 1960- och 70-talen. Då fanns där trampbilar att låna och övervakare på plats. Tony Hagerlund har lärt sig cykla i parken i början av 80-talet.
– Då klipptes gräsmattorna och parken hölls i skick, men några trampbilar fanns här inte. Jag åkte med egen cykel och tvingade föräldrarna att leka fotgängare, så att jag hade någon att stanna för vid övergångsställena, berättar Hagerlund.
Hans barndomsminnen från stället är så positiva att han vill se trafikparken upprustad igen.
– Det kan knappast vara dyrt att putsa fram asfalten, klippa gräset och fälla träden. Jag tycker att en av Esbos tvåhundra parker kunde ha trafik som tema, säger den gröna lokalpolitikern, som dagligen cyklar från Esbo till jobbet i Helsingfors.
Nya kontorshus
Men på Esbo stad har man inga planer på att rusta upp den övergivna trafikparken.
Området har en ny detaljplan och delar av Karaängen, som området heter, har planerats som kontors- eller affärsområde. Norra delen ska förbli park, i någon form, lovar Leena Ihalainen, chef för grönområden vid Esbo stad.
– Vi kan inte rusta upp trafikparken, detaljplanen tillåter inte det. Men vi håller på och utarbetar en plan för parkområdet, där en del av trafikparken finns. Där kan byggas en lekpark och vi kan också överväga att spara en liten bit av den gamla asfalten, som ett minne av trafikparken, säger Ihalainen.
Dessvärre, säger Ihalainen, har staden inte möjlighet att driva verksamhet vid någon trafikpark, det ingår inte i Tekniska centralens uppgifter.
– Man borde i så fall hitta en företagare som sköter om utlåning och undervisning.
Hon säger att dagvattnet utgör ett stort problem på området och det måste åtgärdas.
Staden kommer att ordna ett invånarmöte kring Karaängen, för att höra vad ortsborna önskar sig av en ny park.
– Vår önskan är att trafikparken hålls i skick. Det behöver inte nödvändigtvis ordnas trafikundervisning, ett ställe där barnen kan öva sig på trafikregler räcker, säger Päivi Syrjäaho, som tillsammans med barnbarnen Luka och Julius Rautiomaa ofta besöker parken, eftersom de bor helt nära.
Lär sig blommor
Killarna rullar hemvant runt på sina cyklar utan pedaler, försvinner bakom snår av vide och dyker upp i rondellen i mitten.
– Jag brukar plocka timotej. Men vet du vad den här blomman heter? frågar Luka 3,5 år, samtidigt som han pekar på en lila lupin och förevisar handbromsen som känns trög.
– Barnen lär sig växters namn här, så det är inte bara dåligt med en ovårdad park, säger mormor Syrjäaho.
Närmaste granne med trafikparken är Karamalmens daghem och skola. Dagisbarn och skolelever brukar göra utfärder till parken. På and- ra sidan vägen finns Nokias huvudkontor och ett kvarter ifrån ligger Kera station och industriområde. Många industrihallar står tomma, flera företag har flyttat bort.
– Jag tror att den aktuella detaljplanen kommer att rivas upp. När Inex Partners flyttar bort sitt logistikcenter år 2019 kommer en ny generalplan för hela Kera att göras och då vill staden troligtvis bygga en ny stadsdel här, med tättbyggda småhus, tror Tony Hagerlund, som är suppleant i Esbo stadsstyrelse.
Har du fotografier från Karamalmens trafikpark på 1960- eller 1970-talen, när det ännu fanns trampbilar? HBL tar gärna del av fotografier från Trafikparkens glansdagar. Skicka bilderna till petra.miettinen@hbl.fi Tack!