Helsingfors vill smälta snö under Tallbacken
Tallbacken, bergknallen strax sydost om Olympiastadion i Tölö, ska kanske ta emot innerstadssnön i framtiden. Just nu utreds möjligheterna att spränga in en anläggning under Tallbacken. Snöstationen ska ersätta snödumpningen på Ärtholmen.
Avdelningschef Osmo Torvinen på Helsingfors stads byggnadskontor, med bland annat ansvar för hanteringen av snö, understryker att snösmältningsanläggningen är ett projekt som i det här skedet inte har förankrats i några som helst beslut.
– Men arbetet med att utreda möjligheterna att bygga en sådan anläggning pågår, och enligt tidtabellen ska olika aspekter på snöstationen ha synats i sömmarna före årsskiftet. Det är fråga om både tekniska lösningar och så förstås kostnader. Investeringen rör sig kring tio miljoner euro, och den summan finns inte inskriven i några långsiktsbudgeter.
I anläggningen ska man smälta snön till vatten och sedan leda ut vattenmassorna i antingen Tölöviken eller Edesviken. Huruvida den förorenade Tölöviken tål ytterligare belastning ska utredas, men snöstationen ska filtrera sand, grus och skräp. På Helsingfors miljöcentral applåderar man inte alternativet att leda ut smältvatten i Tölöviken.
– Tölöviken har haft problem med övergödning och en tendens att gro igen. Nu försöker man skapa friskare förhållanden i vattendraget. Om man börjar leda smält snö som är sötvatten kommer tillskottsvattnet att lägga sig på ytan och tränga det salta vattnet till bottnen med syrebrist som följd, och ytterligare problem med vattnets kvalitet, säger miljöcentralens ledande miljöforskare och expert på vattendrag Jari-Pekka Pääkkönen.
– Ett annat dilemma är att Tölöviken är grund och mängder av nytt vatten försvagar isbildningen. Risken för olyckor på isen ökar. Vi föreslår att man leder den smälta snön till Hummelviken, där tunnelmynningen ligger betydligt djupare. Men anläggningen kräver i alla fall både miljö- och vattentillstånd, nämner Pääkkönen. Sedan flera år leder man friskt vatten från Hummelviken och Edesviken till Tölöviken och meningen är att utnyttja tunneln.
Tekniskt ska snösmältningsanläggningen utnyttja energin som rör sig i fjärrvärme- och fjärrkylningssystemet. Någon klar bild av den fysiska storleken på en sådan anläggning finns ännu inte men mängden snö som man ska hantera är massiv. Varje vinter forslas ungefär 60 000 lastbilsflak snö från innerstadens gator till snötippen på Ärtholmen, och anläggningen under Tallbacken ska ersätta den här ruljangsen.
Planerna på att bygga en ny stadsdel på Ärtholmen fortsätter, och för att skapa ett attraktivt bostadsområde vill man bli kvitt trafiken till snötippen på udden av området. Och i stället ska stadsdelen Tölö ta emot snöruljangsen.
– Det finns än så länge inte några mer specifika planer för hur man ska ordna med trafiken till Tallbacken, tillägger Torvinen.
På stadsplaneringskontoret pågår samtidigt en långsiktig planering av Djurgården som helhet. I visionen ingår i det här skedet allt från underjordiskt spa och hotell till HIFK:s nya ishall och andra byggprojekt. Men någon snösmältningsanläggning nämns inte i ritningarna.