Ingen magisk lösning på miljontvisten
Metrostationernas plattformsdörrar kan fortfarande bli en dyr affär.
Räkningen för plattformsdörrarna ingår när Helsingfors stads trafikverk HST och metroleverantören Siemens äntligen en dag sätter sig vid förlikningsbordet för att fundera på hur metroaffärens kostnader ska delas. Så lät det inte i maj när trafikverket och Siemens berättade om uppgörelsen i Berlin. Parterna meddelade då att de största meningsskiljaktigheterna slätats ut. Om metroleverantören Siemens håller fast vid bolagets ursprungliga krav kostar dörrarna nästan 11 miljoner euro.
Vid Siemens är presschef Eetu Helminen kortfattad. Ja, Siemens och HST arbetar ihop och kostnaderna är något som utreds senare.
– Siemens meddelade att bolaget bygger klart men tar strid om kostnaderna senare. Det är bättre än att HST tvingas betala nu, säger Otso Kivekäs (Gröna) som är ordförande i trafikverkets direktion.
Den hotande miljonnotan måste ändå vara en chock för Helsingforspolitikerna som i kväll förväntas godkänna revisionsnämndens utvärdering. Plattformsdörrarna fogas till listan med bindande verksamhetsmål och ekonomiska mål som stadsfullmäktige beslutat om men som inte uppfylls. Automatiseringen av Helsingforsmetron skulle medföra många inbesparingar men en efter en rinner de ut i sanden.
Offentligheten?
Enligt Centralhandelskammaren är det inte helt ovanligt att städer eller kommunala affärsverk är parter i skiljeförfarandet. Det handlar om ett tiotal fall per år jämfört med kring hundra sådana mål där båda parterna är privata företag. Jämfört med rättegångar är skiljeförfarandet ett snabbare sätt att lösa tvister men det är tveksamt om det också är fömånligare. Säkert är att offentlighetsprincipen sätts ur spel då medlingen är konfidentiell. I motsats till vad automatmetroprojektets ledning låter förstå kan förlikningen bli riktigt dyr.
– Överenskommelser om skiljemannaförfarandet har i offentligheten presenterats som framgångar. I verkligheten belastas skattebetalarna ytterligare. Dessutom är skiljeförfarandet hemligt, säger professor emeritus i civilrätt Erkki Aurejärvi som deltagit i otaliga förlikningar.
– Frågan om offentlighetsprincipen är bra. Jag utreder med trafikverkets jurister och återkommer, säger Otso Kivekäs.
Det var i mars som planeringen och installationen av plattformsdörrarna tog en ny kritisk vändning. Dörrarna ska öka säkerheten på metrobanan och göra trafiken smidigare men de har krånglat sedan sommaren 2011.
I våras stannade allt arbete när Siemens ville ha mera pengar för en leverans som HST anser ingår i det ursprungliga upphandlingsavtalet. Västmetron ska starta hösten 2016 så det var bråttom med en uppgörelse. På Esbostationerna är plattformsdörrarna en del av stationernas säkerhetsarrangemang så de måste fungera och vara besiktigade innan stationerna kan tas i bruk. HST hade inget annat val än att fortsätta bygga och gräla om pengarna senare, säger medlemmar i HST:s direktion som HBL talade med före direktionens möte i går kväll.
Skiljeförfarandet
• Trafikverket och Siemens är inblandade i flera tvister gällande metrobyggets kostnader. Många ska avgöras med skiljeförfarande.
• Skiljeförfarandet är smidigt då det är snabbare än rättegångar och ökar möjligheterna för fortsatt samarbete mellan parterna.
• Metroaffären är en offentlig upphandling men skiljeförfarandet är konfidentiellt. Här gäller inte offentlighetsprincipen som slås fast i Finlands grundlag och lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet: Myndighetshandlingar är offentliga om det inte finns tvingande skäl att begränsa offentligheten.