Tikkanens logga ryker i Gamla Saluhallen
Gårdagen bjöd på goda och dåliga nyheter för Gamla Saluhallens handelsmän. Henrik Tikkanens gamla saluhallslogga får stryka på foten, men samtidigt utlovas köpmännen drägligare hyresvillkor.
Det är bara en månad innan den nyrenoverade hallen ska slå upp dörrarna, men ännu har ingen av handelsmännen skrivit på hyreskontraktet med Partitorget. Orsaken är att Partitorget krävde femåriga tidsbundna kontrakt, vilket handelsmännen ansåg vara ohemult.
– I dag har vi nått en lösning. Kontrakten blir fortlöpande och så håller vi ett utvecklingssamtal om fem år, säger en lättad Tuula Paalanen, ordförande för torghandlarnas förbund.
Bland de gamla köpmännen har det riktats kritik mot att Partitorget hellre dikterar än diskuterar beslut. Nu utlovas en förändring.
– Vi har i dag kommit överens om att vi en gång i månaden sätter oss ner och snackar igenom viktiga frågor, säger Paalanen.
Ralf Andström, som sålt rökt fisk i hallen i 25 år hör till dem som inte gillat Partitorgets fasoner.
– De bestämde tillsammans med en reklambyrå, utan att höra oss, att vi ska slopa Henrik Tikkanens fina teckning som i åratal prytt våra tygkassar, plastpåsar och annat förpackningsmaterial.
– Det är skamlöst. En kulturskandal helt enkelt.
– Vi ska bygga upp vår verksamhet på traditioner. Sådana här förnyelser bär inte långt, säger Andström.
Alla över en kam
Andström anser att Partitorget vill dra alla över en kam och inte tillåta individuell marknadsföring.
– De delar ut samma förpackningsmaterial åt oss alla, men jag vill inte göra reklam för konkurrenterna utan för min egen firma. Att ha egna loggor på kassar och paket är också konsumentskydd. Kunden vet var han har köpt något bra eller dåligt.
För Partitorgets vd Timo Taulavuori kommer nyheten om Tikkanens logga som en överraskning. I själva verket känner han inte ens till att loggan förekommit.
Uppdaterar utseendet
– Vi vill uppdatera det visuella utseendet. Handelsmännens hemvävda hemsidor ska exempelvis förnyas. Fonterna på loggor och texter förnyas med respekt för gamla traditioner, säger Taulavuori.
– I vår nya image lyfter vi nu fram bland annat hallens byggår, ornamenten, rutfönstren.
– Jag vet inte vad som hänt med Tikkanens logga. Kanske den har glömts bort.
– Teckningen borde ha sparats men den gamla texten kunde ha bytts ut, anser för sin del Tuula Paalanen.
Enligt Taulavuori tvingas ingen använda det gemensamma materialet.
– Alla får också i fortsättningen marknadsföra sig individuellt, men när hela Saluhallen marknadsförs vill vi att det görs enhetligt.
Köpmännen råkar ut för en rejäl hyreshöjning. Kvadratmeterpriset kommer i framtiden att ligga på 78 euro per kvadratmeter butiksyta.
– Vi förstår att renoveringen kostat och vi är beredda att betala, men vi måste ännu kunna förhandla. Vi är en kulturinstitution precis som operan och konstmuseerna. Staden stöder dem och bör också stödja oss, säger Paalanen och påminner om att Gamla Saluhallen valts till viktigaste turistsevärdheten i Helsingfors.