Fem frågor: 500 stadscyklar nästa sommar?
Helsingfors filar på en ny modell för stadscyklar, beslut fattas senare i år. Projektingenjör Samuli Mäkinen på Helsingfors stads trafikverk berättar vad vi kan vänta oss.
Det förra avtalet med JCDecaux var reklamfinansierat. Vilken modell är aktuell nu?
– Staden står för merparten av kostnaderna och sponsorer för en del. Användaren betalar en årsavgift på 20–30 euro, för det får man använda cyklarna gratis den första halvtimmen. Tanken är att de ska användas för kortare sträckor, om man vill ha en cykel flera timmar lönar det sig att hyra en. Den som inte använder cyklarna regelbundet kan betala med kreditkort.
När kommer de första cyklarna?
– Allra tidigast i april 2015, om man börjar bygga stationerna i januari. Stadsstyrelsen fattar beslut i sommar, sedan ska leverantörerna konkurrensutsättas. Det första året ska det finnas 500 cyklar och 50 stationer, tre år senare ska det finnas 1 500 cyklar och 150 stationer.
Vilken typ av cyklar handlar det om?
– Det beror på leverantören, de har alla egna modeller. Vi ställer krav på bland annat växlar och fotbroms. Det är leverantören som sköter servicen och ser till att cyklarna finns på rätt ställen i staden, till exempel vid järnvägsstationen på morgonen.
Den här vintern fanns det knappt någon snö i Helsingfors. Kan man använda stadscyklarna hela året?
– Nej, vi räknar med åtta månader per år, från april framåt. Det ska vara tryggt att använda dem och de får inte vara i vägen för snöröjningen.
Finns det något positivt med att helsingforsarna har fått vänta flera år på sina stadscyklar?
– Ja, i vissa städer börjar de vara föråldrade nu. Inte själva cyklarna, men till exempel låsen har blivit bättre. Och framför allt har systemen utvecklats så att det finns smidigare sätt att se var det finns lediga cyklar.