Buller från färjorna ska inte få störa invånarnas nattsömn
Reglerna för bullernivån i Västra hamnen bör skärpas så inte invånarnas nattsömn störs av oljud från fartygen. Helsingfors miljönämnd vill ha bättre bullerövervakning och överklagar miljölovet för Västra hamnen.
Speciellt problematiskt är det lågfrekventa ljudet från fartygens hjälpmotorer nattetid. När det bullrar på natten blir folk störda så de inte kan sova och det kan leda till allvarliga hälsoproblem, konstaterar miljönämnden. Nämnden är inte nöjd med de regler som Södra Finlands regionförvaltningsverk bestämt i miljölovet för Västra hamnen.
Man kan inte med bestämdhet veta om det är tillräckligt tyst på innergårdarna och inte heller vet man med säkerhet om bostadshusens ljudisolering räcker till även om isoleringen regleras av planeringen, anser nämnden. I hamnbullret ingår också kortvariga ljudtoppar som skrammel från ramper och motorljud då tunga fordon gör omkörningar. Sådant buller kan inte sägas ligga på medelnivå.
Nämnden vill att invånarna ska ges möjlighet att kräva bullermätningar i bostäderna av en ackrediterad person och att Helsingfors hamn vid behov vidtar åtgärder som minskar bullret. Nämnden säger att det ska vara möjligt att reducera hamnverksamheten om inget annat hjälper och överklagar miljölovet i Vasa förvaltningsdomstol.
Hittills har inte många invånare klagat på oljud från hamnen. Boendeföreningen har inte heller varit aktiv i frågan eller ens diskuterat buller.
– Jag förstår dem som bor nära hamnen men å andra sidan visste de att hamnen var där då de flyttade dit, säger ordföranden för Busholmen-sällskapet, Pauli Hilli.
Vid Helsingfors hamn verkar miljönämndens beslut komma som en överraskning. När HBL ringer upp har Ari Piispanen, miljöansvarig vid Helsingfors hamn, hört om beslutet för en halv timme sedan.
– Jag är lite förvånad. Vi hör ju till samma stad och hamnen borde leva jämsides med invånarna. De som planerar staden har ju ansett att hamnen kan verka där fast folk flyttar in. I planeringen har man beaktat ljudisolering och att det inte ska bullra på gårdarna, säger Piispanen.
Miljönämndens ordförande Matti Niemi (SDP) förklarar att nämnden vill skärpa reglerna redan nu innan Busholmen är färdigbyggd.
– Vi har sett att man måste vara tidigt ute eftersom de är svårare att vidta åtgärder sedan när alla tillstånd är beviljade och terminaler och bostäder är byggda. Han tycker att det inte är så konstigt att ingen klagat på bullret eftersom det ännu inte bor så mycket folk nära hamnen. Men här byggs rejält och nya människor flyttar in hela tiden.
– Det är klart att invånarna på Busholmen störs om vi inte skärper bullerbestämmelserna. Vi vill ju inte vidta några radikala åtgärder, vi vill bara justera reglerna i regionförvaltningsverkets beslut. Det ska vara möjligt för invånarna att klaga och hamnen ska utföra mätningar om det behövs, säger Niemi. Han tycker inte att det är ett hårt krav att hota med begränsningar i hamnverksamheten om någon blir störd av buller då fartygen lastas på natten.
– De som företräder hamnen kan säkert avgöra vilka begränsningar som är möjliga. Jag tror att hamnen kan fortsätta verksamheten även om den begränsas.