Skenande spårvagn ska utredas grundligt
– Fallet är mycket allvarligt. En spårvagn ska under inga omständigheter kunna rymma i väg av sig själv, säger säkerhetschef Jyri Kaisla vid HST.
Helsingfors stads trafikverk (HST) tillsätter en utredningsgrupp för att klargöra vad som orsakade spårvagnsolyckan i närheten av Kabelfabriken i Gräsviken i går kväll. Spårvagn nummer 8 skenade i väg från sin ändhållplats på Busholmen, spårade handlöst ur i en kurva och rammade gatstolpar.
Spårvagnen var tom när olyckan inträffade. Enligt säkerhetschef Jyri Kaisla vid HST hade föraren parkerat spårvagnen vid hållplatsen, klivit ut och stängt dörren. Omedelbart därpå hade spårvagnen rusat i väg mot Crusellbron för egen maskin, och strax därefter hörde föraren ljudet av kraschen.
Ingen skadades i olyckan, men HST ser mycket allvarligt på fallet.
– Spårvagnar har tekniska system för att säkra att vagnen inte ska kunna röra sig av sig själv. Vi måste utreda i detalj hur det här ändå kunde hända, säger Kaisla.
I spårvagnens styrhytt finns till exempel två dödmansgrepp som hindrar strömtillförseln till spårvagnen när föraren inte är på plats. Vagnen ska inte heller kunna röra sig om dörrarna är öppna.
HST har bett Helsingforspolisen hjälpa till med undersökningarna. Utredningsgruppen samlas i dag för första gången. Jyri Kaisla vill i det här skedet inte spekulera i orsaken till kraschen.
Olycksspårvagnen är av modellen Variotram, som byggdes mellan åren 1998 och 2004. Den tillbucklade spårvagnen har bogserats till depån i Vallgård.