Trafikministern är missnöjd med bristfällig metroutredning
Trafikminister Merja Kyllönen (vf) är inte nöjd med de utredningar som Esbo gjort om Stensviksbanan. Metrobyggets kostnader har skjutit i höjden men Esbo vill inte göra en ny konsekvensbedömning.
HBL berättade i lördags (15.3) att Esbo inte ger ut offentliga handlingar som gäller västmetron samtidigt som staden inte uppdaterat nyttoanalysen av Stensviksbanan.
Tidigare bedömningar har visat att metrobygget inte lönar sig och några nya uträkningar har inte gjorts. Enligt tjänstemännen i Esbo beror det på att Kommunikationsministeriet sagt att de inte behövs.
Esbo stadsfullmäktige beslöt nyligen att Stensviksbanan byggs endast om staten deltar i kostnaderna.
Nu svarar trafikminister Merja Kyllönen (VF) till HBL att spårtrafikens lönsamhetskalkyler alltid måste grunda sig på en nytto-kostnadsanalys.
– Metoden har måhända sina brister men analysen behövs för att vi ska kunna jämföra olika trafikprojekt med varandra, säger hon.
Esbo har själv bestämt hur ministeriets anvisningar ska tolkas. Har ni alla nödvändiga utredningar, trafikminister Merja Kyllönen?
– Esbo har inte uppdaterat västmetrons projektplan med de senaste kostnadsökningarna. Vi behöver också en bättre konsekvensbedömning.
Också andra stora städer önskar att staten skjuter in pengar i deras trafikprojekt. Vad betyder det för framtida utvärderingar om Esbo får komma undan med föråldrade siffror?
– Det är betydligt svårare att granska spårvägsprojekt än vägtrafikbyggen. Alla projekt måste ändå bygga på en omsorgsfull nytto-kostnads-analys.
Regeringen samlas i början av nästa vecka för att diskutera de kommande årens budgetramar. När offentliggör ministeriet sitt utlåtande om Esbos ansökan?
– Saken diskuteras sannolikt då. Ministeriet har gjort en del egna efterforskningar och jämförelser, men de uppgifterna är i sådan form att innehållet inte kan publiceras.
”Ingen ansökan”
Vad kommer ministeriet att göra för att vi ska få en ordentlig offentlig debatt om Stensviksbanan?
– Jag anser att det är viktigt med offentlig debatt. Det är viktigt för demokratin.
Också tekniska sektorns chef Olavi Louko har reagerat på HBL:s nyhet om den bristfälliga ansökan om statsstöd.
– Det pågår en häxjakt, säger han.
I ett epostmeddelande berättar Louko att det inte kan finnas någon ansökan för ”en metroansökan är ingen normal ansökan om statsstöd. Det finns inga blanketter och ansökningstider.”
Statens andel är 30 procent eller minst 240 miljoner euro. Stensviksbanan beräknas kosta mellan 800 och 1000 miljoner euro.
Esbo vill börja bygga Stensviksbanan så fort det är klart att staten deltar i kostnaderna.
I december berättade Olavi Louko i HBL att man kan spara upp till 200 miljoner euro om Stensviksbanan kan byggas genast jämfört med 5–10 år senare. ”Det är min bedömning, någon så kallad utredning finns inte. Min bedömning baserar sig på över 40 års erfarenhet av byggkostnader under längre tidsperioder”, sade han.
Bland de handlingar som Esbo skickat till Kommunikationsministeriet, och som efter upprepad informationsbegäran till slut getts till HBL, finns en 2-sidig kritik av Kommunikationsministeriets anvisningar för bedömning av stora trafikprojekt, och en snart två år gammal preliminär projektplan.
Inget av detta, eller de brev som Olavi Louko hänvisar till, går att hitta på Esbo stads nätsida eller på den webbplats som skapats för västmetrons förlängning (Länsimetron jatke). Samma gäller ett brev som Esbo skickade till Kommunikationsministeriet i juni 2013. Brevet har rubriken Ansökan om statsstöd. Ministeriets svar är daterat den 24 oktober och inte heller det är allmänt tillgängligt.
Av svaret framgår att Esbos önskemål är svårt att förverkliga när kostnaderna för Stensviksbanan oförklarligt fördubblats på kort tid och projektet är lågt prioriterat på listan över trafikprojekt som staten förbundit sig till.