Tidig vår lika smutsig som sen
Att hålla en stad dammfri är omöjligt. Trafiken tillför nya partiklar varje dag, andra kommer längre ifrån. Under en vit vinter fraktas massor av orenhet bort med snön, i år ligger det kvar. Men sedan 2006 har Helsingfors centrum aldrig varit dammigare än det tillåtna gränsvärdet.
Vårens storstädning av gatorna har kommit i gång en månad tidigare än normalt.
I går putsades bland annat Fredriksgatan från Femkanten till Bulevarden. Men det är inte tillräckligt med en storstädning varje vår. Vill man hålla partikelmängden i luften på en tolerabel nivå måste man följa med läget hela tiden.
– Trafiken är ett av de centrala miljöproblemen, och det växer hela tiden, säger stadens miljödirektör Pekka Kansanen. Men de senaste åtta åren har
Helsingfors finslipat sin strategi och lyckats så bra att en delegation från Stockholm varit på besök för att få goda idéer. Den svenska huvudstaden har mycket sämre luft än den finländska.
Bort ska det
De senaste fyra åren har det EU-stödda forskningsprojektet Redust lett till många nya insikter om hur dammet längs gator och vägar produceras, och hur man får bort det. Esbo, Vanda och Helsingfors är städerna som deltagit, men kunskaperna ska spridas till flera orter.
– Man kan suga bort dammet, borsta bort det eller bespruta det för att tillfälligt binda det. Bästa resultat får man med den dyraste tekniken, en blandning av trycktvätt och vakuumsugning, säger Kaarle Kupiainen som är enhetschef för Nordic Envicon Oy.
Just i Helsingfors centrum har metoden att binda dammet varit en snabb, billig och effektiv åtgärd. Det lyckas så bra att det uppmärksammats på EU-nivå.
Kilopris på damm
För oss som bara går omkring och andas handlar ren luft mest om hälsa och välbefinnande. För de renhållningsansvariga handlar det också om vad staden betalar per kilo bortforslat damm. Därför är det viktigt att veta vilken åtgärd som ger mest för pengarna.
– Medan det kostar i snitt 40 euro per kilometer att binda dammet med vätska kostar det 400 euro per kilometer att borsta och suga bort det. Trycktvätt och vakuumsug är dyrast, 600 euro per kilometer, säger Anu Kousa, luftexpert på Helsingforsregionens miljötjänster, HRM. Det damm som man binder vid marken finns fortfarande kvar, men fuktigt damm rör sig åtminstone inte i luften.
– I områden med mycket trafik och mycket människor i rörelse är det viktigt att först binda dammet, men sedan ska gator och trottoarer putsas så snabbt som möjligt. Helst ska det göras med högtryck och vakuumsug. Då hålls luften så ren som det bara är möjligt.
Projektet Redust är avslutat för den här gången, men kampen mot dammet fortsätter.
– Mycket borde ännu undersökas, inte minst konsekvenserna av sandning kontra dubbdäck. Där saknas de enkla svaren fortfarande. För att överlag göra städprocessen snabbare kunde man till exempel utrusta alla stadens fordon med likadana mätinstrument som de två nuvarande luftmätningsbilarna har, säger Kaarle Kupiainen. Då skulle man snabbare få reda på var det håller på att bli för dammigt.