Degeröbro väcker heta känslor i alla läger
En av de stora frågorna i Helsingfors i år kommer att vara hur kollektivtrafiken mellan Degerö och centrum ska skötas.
Debatten trappas upp när Helsingfors står inför ett slutgiltigt beslut. Bro, färja eller linbana? Tjänstemannen, professorn och invånaren har olika åsikter om vad som är bäst.
– Trafikförbindelsen över Kronbergsfjärden kommer definitivt att bli ett hett debattämne i år eftersom det finns ett stort tryck på att nå ett beslut. Vi är redan sena, säger Helsingfors stads trafikplaneringschef Ville Lehmuskoski.
Det brådskar att nå en lösning eftersom marken i den nya stadsdelen Kronbergsstranden, där 11 000 invånare ska få ett nytt hem, redan börjat saneras och om drygt ett år flyttar de första invånarna in. Resetiden till centrum återspeglar sig också i boendepriserna, vilket försvårar uppskattningen av det egentliga värdet på bostäderna.
Helsingforsfullmäktige beslöt redan 2008 att utgå från alternativet med bro och spårvagn. Inte nog med alla rapporter som gjorts om de olika alternativen, närings-, trafik- och miljöcentralen har också krävt en miljökonsekvensbedömning av de olika transportalternativen.
I vår ska den bli klar, under sommaren säger ntm-centralen sitt om rapporten och i höst får politikerna ta del av den.
Att staden ligger efter i tidtabellen beror dels på att det är fråga om verkligt stora investeringar, dels vållar Helsingfors energiverk på Hanaholmen huvudbry med tanke på broalternativet.
Om fartygen ska kunna fortsätta transportera kol till energiverket krävs en öppningsbar bro. Men först 2015 väntas ett beslut om energibolaget kommer att flytta eller stanna kvar.
– Spårtrafiken är dyr och det är dumt att investera i en lösning som är opålitlig. Man kan inte låta passagerare vänta i en kvart medan bron öppnas, säger Lehmuskallio, som annars tycker att spårvagnsbro verkar vara det effektivaste alternativet för kollektivtrafiken.
Nu går staden vidare med två alternativ, en normal bro utifall att energiverket flyttar, och en öppningsbar bro som kostar några tiotusentals euro mer, om verket stannar kvar.
Förutom utgångsalternativet – det som fullmäktige röstade för – med spårvagn, gång- och cykelbana på bron granskar miljökonsekvensrapporten också alternativet med en bilbro.
– Av miljöskäl är målet ändå att utveckla spårtrafiken framom bilismen, även om bilismen skulle öka nåbarheten. En stor mängd bilar stockar också till trafiken i centrum, säger Lehmuskallio.
Färjan tycker han ur trafikplaneringsperspektiv däremot inte ger större nytta än jämförelseobjektet, det vill säga att man fortsätter åka buss.
– Färjealternativet skulle kosta kring 40 miljoner euro, men passagerarna måste kunna dra nytta av en investering. I det här fallet är nyttan liten eftersom färjan är långsam.
Linbanan, som skulle kosta kring 150 miljoner euro, kräver i sin tur fler byten än alternativet med bro, vilket enligt honom är sämre ur användarperspektiv.
– Linbanan är däremot snabbare än bussen och billigare än bron och kräver mindre infrastruktur.
”För dyrt med bro”
Professorn i trafikplanering Pentti Murole förfasar sig över hur mycket pengar broalternativet slukar, fast han är pensionerad från den byrå som vann tävlingen för broalternativet. Vinnaralternativet är 200 miljoner euro medan en bilbro skulle kosta ytterligare kring 100 miljoner.
– Det är för mycket med tanke på antalet invånare på Degerö. Jag räknade ut att den riktiga kostnaden per enkelresa skulle bli åtminstone 10 euro per passagerare för att täcka utgifterna. Samtidigt slukar ringbanan och västmetron 2 miljarder, det är märkliga tider! Det är mycket exceptionellt att utgå från investeringar som är så mycket dyrare än jämförelseobjektet som i det här fallet är bussalternativet.
Med tanke på det ekonomiska läget efterlyser Murole en time out och anser att man i väntan på bättre tider först borde välja alternativet med färjeförbindelse. De tre alternativen sammanfattar han så här:
– Linbanan är fascinerande, färjan är det fattiga Helsingfors alternativ medan bron är mäktig och dyr.
Degeröbon Anne-Marie Sjöblad, som tillsammans med sin man har följt med frågan i många år är inne på samma linje som Murola.
– Vi borde utan vidare börja med färjan. Det är det billigaste alternativet och går att förverkliga ganska snabbt. Vi bor strax intill bron mellan
Degerö och Hertonäs och är helt beroende av en enda bro, som dessutom varit avstängd tre gånger redan. Trycket är redan nu stort och vi borde absolut få en annan väg ut, säger Sjöblad.
Hon och hennes man har bott i Mellaneuropa en längre tid och vant sig vid välfungerande färjor.
– Det finns fina stora färjor med varma utrymmen där alla fordon får plats. Man kan alltid sälja färjan och ändra rutterna. Linbanan är trevlig i bergshöjder men som det enda alternativet till buss och metro – nej tack!
Bron tycker hon är riskabel med tanke på stormar och vinterväder då bron lätt får isbeläggning. Ska det absolut byggas bro, borde man enligt henne välja alternativet som inkluderar bilar.
– Om vi slösar 200 miljoner på bron – samtidigt som vi varken har råd med barnsjukhus eller åldringsvård – och det visar sig att det inte funkar, vem tar då ansvaret?
Sjöblad är irriterad över politikernas iver över att få igenom alternativet med bron.
– Vi har en viss stadsdirektör vid namn Pajunen som bor på Degerö. Det är klart att han tycker det vore fint att få igenom ett sådant alternativ under sin period, men man borde man vara mer ansvarsfull med hur man använder pengarna.