Stadsdelen Finno blir större än en småstad
I dag finns där avloppsreningsverk, småbåtshamn och fågelträsk. År 2040 ska där finnas en helt ny stadsdel för 17 000 nya Esbobor. Finno blir en maritim stadsdel som till invånarantalet är större än Lovisa. Själva arbetet med Finneviksbron börjar i dag.
Det blev ett abrupt slut på förberedelserna inför byggstarten av Finneviksbron när naturföreningen Suomenojan Luonto informerade Esbo stad om att man observerat ett stort antal unga åkergrodor i ett vattenfyllt dike nordost om fågelträsket i Finno. Projektchef Kimmo Leivo tog observationen på allvar.
– Åkergrodan finns i samma EU-direktiv som flygekorren och har ett starkt skydd. Vi stannade av allt arbete på området för att undersöka om det kan vara åkergrodans vilo- och övervintringsplats. I så fall måste bron flyttas.
- Området är cirka 300 hektar stort.
- Tidtabell: Finneviksbron ska vara klar hösten 2015. Finno byggs under åren 2015–2040 och man börjar med området kring Djupsundsbäcken.
- Bostäder: 10 000, blivande hem för 17 000 personer.
- Parkeringsplatser: 6 300, alla placeras under markytan.
- Båtplatser: 1 800, nästan dubbelt så många som nuvarande 1 000.
- Kommunal service: i första skedet 6 daghem och 2–3 skolor, inklusive idrottsanläggning.
Åkergrodan har dött ut i resten av Europa men lever i Finland och Sverige där den är skyddad. I början av november drog en delegation från staden på sig gummistövlarna och undersökte fyndplatsen. Diket visade sig vara ett djupt däckspår och närings-, trafik- och miljöcentralen drog slutsatsen att stället inte lämpar sig som åkergrodans övervintringsplats.
Byggstarten för Finneviksbron, som ska förena Mattby och Finno, kan alltså ske som planerat i dag. Det blir också startskottet för byggandet av en helt ny stadsdel, det maritima Finno.
Konstgjord ö av metroavfall
När avloppsreningsverket flyttar från Finno till Blombacken 2020 blir stora landområden på en attraktiv plats nära havet lediga. Flyttar man småbåtshamnen lite längre ut på havet finns det också plats för nya strandkvarter. Bygger man en konstgjord ö i havet kan man erbjuda riktigt havsnära boende.
Ungefär så tänker man på stadsplaneringskontoret i Esbo. Projektchef Kimmo Leivo är eld och lågor inför sin nya uppgift, att bygga stadsdelen Finno och förvandla ödemarken till en pärla vid havet.
– I framtidens Esbo kan vi inte ha oanvänd mark på en så här central plats som Finno. Vi ska bygga en helt ny stadsdel som till storleken motsvarar en småstad. Finno blir större än Lovisa.
Eftersom stora delar av Esbo består av småhus och radhus kommer Finno att byggas på ett annat sätt. Det är höghus och täta stadskvarter som gäller. Närmast Kaitans metrostation finns planer på fem tjugovåningshus, en bit bort åttavåningshus och närmast stranden byggs fyravåningshus.
– Stadsdelen planeras så att det är max en kilometers promenadväg överallt från metron. Från alla hus blir det också havsutsikt, bara man kommer tillräckligt högt upp i våningarna.
Men en konstgjord ö med bostadshus, är det nödvändigt? Helt bredvid ligger ju Birisholmen, som staden äger. Kan inte den bebyggas?
– Vi vill bevara Birisholmen som rekreationsområde och picknick-ö. Den konstgjorda ön skulle göras av jordmassor som uppstår när metrotunneln grävs ut. Esbos stränder är fulla med enfamiljshus. Finno ska bli Esbos maritima centrum, med strandpromenader och restauranger som lockar folk från hela staden, säger Leivo.
Båthotell oroar folk
Längs stranden finns i dag en av landets största småbåtshamnar med kajplats för tusen fritidsbåtar. Hamnen finns kvar i planen för nya Finno, men en del av den får flytta ut runt den konstgjorda ön.
Vinterförvaringen av båtar har väckt mest diskussioner under planerings- och infomöten. Båtägarna är oroliga för att priserna stiger. I dagens läge är grusplanen i hamnen en gigantisk tältby av fladdrande presenningar åtta månader om året. I nya Finno måste båtförvaringen skötas på andra sätt, båthotell i tre–fyra våningar är ett alternativ.
– Hittills har prisnivån i hamnen varit en tredjedel av motsvarande priser i Helsingfors. Om vi flyttar vinterförvaringen av båtar längre bort kan vi bygga en trivsammare strandpromenad.
En ny stadsdel växer inte fram över en natt. Finno ska vara färdigt 2040. Det egentliga byggandet börjar 2015, men redan nu har drygt hundra undersökningar och mätningar gjorts, allt från hur förorenad marken är till hur den konstgjorda ön påverkar vattenströmmarna. Teknik- och miljösektorn samarbetar med många lokala föreningar. Tillsammans med Suomenojan Luonto har man kommit överens om hur nära fågelträsket man kan bygga.
– Vi har flyttat Finnovägen längre norrut, för att inte störa fåglarna som häckar i området. Fågelträsket är en viktig del av naturen i Finno och ska absolut skyddas, säger Leivo.