"Ingen för väsen om vi inte gör det själva"
Verkstäder, seminarier och andra evenemang samt en stor konsert till ett värde av nästan två miljoner euro ska sätta Helsingfors på kartan. Staden planerar samarbete med MTV Networks.
MTV Push Helsinki heter programhelheten som planeras för åren 2014–2015. Den ska visa upp Helsingfors genom mode, musik, design och ny teknologi. Som kronjuvel planeras i centrala Helsingfors en stor gratiskonsert som ska få internationell spridning.
– Idén kom från MTV Europe Music Awards. Den har varit viktig för att lyfta fram nya unga artister. Men Helsingfors är mer än musik, till exempel mode och teknologi som mobiler och applikationer. I Finland är spelindustri och animation viktiga områden och allt det här passar in i MTV:s sfär, säger evenemangschef Saila Machere.
MTV har konstaterat att Helsingfors är mycket intressant som stad och har mycket att ge. Machere säger att staden och MTV utvecklat konceptet i gott samförstånd. Till exempel har representanter för MTV besökt bland annat Flowfestivalen och Helsinki Design Week.
– De konstaterade att här sjuder av program som intresserar deras målgrupp. MTV är ju mycket mer än en tv-kanal, de har ett stort utbud av lifestyle, design och stadskultur på nätet.
Till planerna hör att MTV visar konsertinspelningar internationellt och även marknadsför evenemanget i elva länder utvalda av Helsingfors.
– Målgruppen är unga människor och folk som kan kasta ryggsäcken på ryggen och åka i väg. Vi hoppas att riktigt unga får intrycket att "wow, det där kunde vara en fin stad att studera i". MTV har alltid varit bra på att hitta nya vindar och varför kan inte Helsingfors vara en del av det?
Föredragande är stadsdirektör Jussi Pajunen och stadsstyrelsen ska ta ställning till projektet på sitt möte på måndag.
Helsingfors andel av projektbudgeten ska uppgå till högst 425 000 euro år 2014 och högst 525 000 euro 2015. Ett villkor är att staten deltar med samma summa och preliminärt är Utbildnings- och kulturministeriet samt Arbets- och näringsministeriet med på noterna. Staden hoppas även på privata sponsorer.
Hur låter det att i spartider satsa två miljoner på marknadsföring?
– Det är just i spartider vi måste locka hit människor. Att komma hit, studera här, bosätta sig här. Om vi inte för väsen om oss själva så drunknar vi i sorlet.