Sista gratisparkeringen är snart borta
I veckan försvann hundratals gratis parkeringsplatser vid Olympiastadion. Helsingfors nya parkeringspolitik ska föra principen om att bilisterna betalar ännu längre än hittills.
Katriina Moilanen har tur. Det finns två lediga parkeringsplatser på grusplanen i Sandudd, och Moilanen lägger beslag på den ena. Det betyder gratis parkering den här arbetsdagen.
– Jag brukar oftast ta spårvagn eftersom jag bor i Västra Böle. Men om man ska handla mat inför veckoslutet behövs bilen. Att släpa matkassarna på bussen från Gamlas är inget alternativ för mig.
Moilanen har ofta ställt bilen på gratisparkeringen vid Olympiastadion. Men sedan i måndags kostar det att parkera på någon av de 450 platserna söder om stadion.
– Kostar det nu? I så fall åker jag inte dit längre, säger Moilanen.
Snart kommer man inte heller att kunna parkera gratis i området kring Sandstrand i Tölö, enligt trafikingenjör Jari Tikkanen på stadsplaneringskontoret. Den stora grusplanen närmast tenniscentret är redan vikt för boendeparkering under kvällar och nätter. Nästa steg är att göra parkeringen längs gatorna avgiftsbelagd.
– Det finns inga större gratisparkeringar kvar och vi jobbar med de mindre, säger Tikkanen om läget i stadskärnan.
Parkering irriterar
I dag är helsingforsarna nöjdare med det mesta som har att göra med trafiken än de var för tre år sedan, visar stadsplaneringskontorets färska trafikbarometer. Jämfört med undersökningen 2010 tycker fler att kollektivtrafiken fungerar, samtidigt som en större andel anser att förutsättningarna för att cykla och gå i staden är utmärkta eller bra. Till och med trafiken upplevs flyta bättre än för tre år sedan.
- På söndag är det den internationella bilfria dagen. För dem som inte har månadskort är det då billigare att resa kollektivt i huvudstadsregionen.
- En enkel- eller värdebiljett för en zon kostar 1 euro för vuxna och 0,50 för barn. Två zoner kostar 2 respektive 1 euro, och tre zoner 3 respektive 1,50 euro.
Däremot är andelen som anser att det går bra att parkera i Helsingfors centrum mindre än för tre år sedan. Nästan hälften anser att förutsättningarna är dåliga. Bilarna är för många, parkeringsplatserna för få.
Hur staden ska lösa ekvationen klarnar inom de närmaste månaderna när beslutsfattarna tar sig an stadens nya parkeringspolitik. Den hetaste frågan är utan tvekan chockhöjningen av boendeparkeringen. Sedan stadsplaneringsverkets förslag till parkeringspolitik offentliggjordes i våras har merparten av responsen handlat om den nya modellen som höjer avgiften från 120 till 680 euro per år.
– Vi håller på att sammanställa responsen. Det finns till exempel förslag om dyrare avgift för de områden där det har sålts fler boendeparkeringstecken än det finns parkeringsplatser, säger trafikplanerare Juha Hietanen på stadsplaneringskontoret och tillägger att han inte riktigt kan förstå hur en sådan prissättning skulle fungera i praktiken.
Stöd för privat parkering
En lösning på boendeparkeringen är att flytta en del av bilarna under jord. Juha Hietanen håller därför på att förhandla med ägarna till privata parkeringsgarage. I dag kan man parkera förmånligare under kvällar, nätter och veckoslut om man ingår längre avtal med garagen.
– Staden skulle kunna stå för ett bidrag som gör det möjligt att parkera i de privata garagen även dagtid. De bilister som väljer det alternativet skulle inte kunna utnyttja den traditionella boendeparkeringen, säger Hietanen.
Samtidigt blir det aktuellt att införa boendeparkering i flera stadsdelar. Exakt när Munksnäs, Kottby och Drumsö får boendeparkering kan Hietanen inte säga.
– Vi kommer att göra det stegvis, med start inom en snar framtid.
För att underlätta snöröjningen vill man införa ensidig parkering på fler områden, det vill säga att man växelvis ställer bilen på olika sidor av gatan.
I innerstan kan det bli aktuellt med progressiva parkeringsavgifter, så att det blir förhållandevis billigare att parkera 30 minuter än två timmar. Det skulle göra det lättare för dem som kommer in för att uträtta ett ärende.
Avgift blir politik
Parkeringsfrågorna når politikerna allra senast i november.
– Målet är att få ett politiskt beslut i år, säger Jari Hietanen.
Risto Rautava (Saml) och Osmo Soininvaara (Gröna) är ordförande respektive vice ordförande i stadsplaneringsnämnden. I det här skedet vill de inte kommentera förslaget i detalj eller potentiella meningsskiljaktigheter.
– Förslaget om boendeparkeringsavgifter går knappast igenom som sådant, säger Rautava.
Soininvaara flaggar å sin sida för ännu högre avgifter.
– Man ska inte förvara skrotbilar längs gatorna. De som försvarar billig parkering vill plocka lätta poäng. Dagens system gynnar främst dem som använder bilen sällan, men gör det svårt för dem som behöver bilen varje dag.
Han ser fram emot att diskutera hur man ska kunna kräva att kostnaderna för parkeringsplatserna separeras från priset på bostäderna i samband med nybyggen.
– Alla ska få bygga så många parkeringsplatser de vill men inte tvingas bygga fler än så.
Han syftar på situationer när kostnaderna för att bygga parkeringsplatser blir så höga att ingen är redo att köpa dem. Det kan resultera i att alla bostadsägare deltar i finansieringen av parkeringen oberoende om de kommer att använda den eller inte.
– Om folk ska klara sig utan bil någonstans i Finland är det i Helsingforstrakten, säger Soininvaara.