Starbucks på Unicafé möter protester
Kafékedjan Starbucks intåg i en av Helsingfors universitets studentkårs största restauranger väcker starka känslor. När en automat öppnades på prov ordnades en protestaktion utanför.
Kön av kaffetörstiga kunder ringlade sig närapå ut ur matsalen när Starbucks öppnade ett automatiskt så kallat Corner Café i Studentkårens Unicafé vid Mannerheimvägen i mitten av mars. Samtidigt pågick en protest mot Starbucks organiserad av Obunden vänster, som delade ut pamfletter utanför restaurangen. Föreningen kräver att Starbucks lämnar Unicafé och att Studentkårens styrelse ingriper mot företaget.
– Det är frågan om ett multinationellt storföretag som i synnerhet i USA trampar ned arbetstagarnas rättigheter, sysslar med skattefusk, betalar låga löner och hindrar de anställda från att organisera sig. Trots rättvisemärkningen är Starbucks inte en tillräckligt ansvarsfull samarbetspartner för Studentkåren, säger Mimmi Piikkilä, styrelseordförande i Obunden vänster.
Föreningen reagerar också starkt på att studenterna inte tillfrågades av sin egen restaurangkedja, HYY Ravintolat, som är en del av HUS-gruppen, innan automaten installerades. Koncernen ägs av Helsingfors universitets studentkår, vars representanter utgör hälften av HUS Restaurangers styrelse.
– Det är mycket konstigt att man förbigått styrelsen i den här frågan. Det betyder att studenterna själva inte hade någon chans att påverka beslutsprocessen, säger Piikkilä.
Ett experiment
Mauri Laurila som är vd för HUS-gruppen tar kritiken på allvar och välkomnar diskussionen, men anser att beslutet följer Studentkårens principer.
– Precis allt måste inte gå via styrelsen. Den operativa ledningen på HYY Ravintolat har också sin handlingsroll, som i det här fallet när det bara är frågan om ett experiment, säger Laurila.
Hur väl känner ni Starbucks?
– Det är en internationellt erkänd operatör, som hela tiden arbetar under ett globalt förstoringsglas. Vi upplever också att det fanns en stark beställning på det här kaffet bland de unga själva.
Enligt Laurila kom initiativet och finansieringen ändå framför allt från Starbucks via företaget Selecta, som innehar rätten att placera ut Starbucks hos företag i Europa.
– Automaten finns där på prov, för att erbjuda några alternativ till Unicafés vanliga kaffe. Hittills har responsen till största delen varit positiv, säger Mauri Laurila.
Hur länge pågår experimentet?
– Det är inte bestämt, men en fortsättning kan naturligtvis övervägas.
Ville fira
När HBL besöker kaféet en vecka efter nylanseringen verkar köerna till automaten ha ebbat ut.
– Ärligt talat skulle jag inte kunna bry mig mindre om vilken automat som står där i hörnet, säger en studerande som vill vara anonym.
Geologistuderanden Jarkko Stenman, som regelbundet äter på Unicafé, är betydligt mer entusiastisk. Han stegar fram till automaten och köper en stor café latte för 2,90 euro. Unicafés vanliga lunchkaffe kostar 90 cent.
– Jag ser inga problem alls. Det är bara bra att det kommer fler valmöjligheter. Jag ville fira när jag hörde att Starbucks verkligen är på väg till Unicafé. Köerna till det riktiga kaféet i Akademiska bokhandeln är så infernaliska att jag inte ids stå i dem, säger Stenman.
Sofia Lehtonen som studerar beteendevetenskap välkomnar också tillskottet på kaféet, även om hon den här gången valde det vanliga lunchkaffet.
– Själv funderar jag inte på en bojkott. I så fall borde man vara konsekvent och bojkotta alla större firmor. Starbucks är lite som kaffevärldens Coca-Cola, säger Lehtonen.
Fler på väg
Göran Weber, vd för Selecta som är länken mellan Starbucks och Unicafé, berättar att det finns planer på att placera ut flera automater till på olika håll i landet under det pågående året.
– Studenter är en väldigt attraktiv nisch. Starbucks appellerar starkt till unga människor i Finland just nu. Helsingfors universitet är stort nog för att vara en bra testplats för det här konceptet, säger Weber.
Weber vill inte ta ställning till vänsterstudenternas kritik mot Starbucks etik, utan betonar att det i första hand är en angelägenhet mellan studenterna och HUS-gruppen.
Meredith Bell, informationsdirektör vid Starbucks, försäkrar per e-post att skatterna betalas och att arbetstagarnas rättigheter respekteras globalt.
– Vi är stolta över rättvisemärkningen och betalar normala skatter. Målet är att allt vårt kaffe ska vara rättvist odlat, inköpt och sålt år 2015.