Vätgasvisionen ger renare trafik
Redan på 1930-talet hade familjeföretaget Woikoski Ab en bil som drevs med egenproducerad vätgas, men den står på museum. 80 år senare har firman öppnat två tankstationer för den enda registrerade bränslecellsbilen i Finland. Men det här är bara början.
När Hyundai ix35 Fuel Cell rullar fram till vätgasstationen i Nordsjö hamn hörs det bara ett knastrande från vinterdäcken mot asfalten. Först när Woikoskis vd Kalevi Korjala stänger av motorn hörs ett rosslande när bilen spottar ut kondensvattnet ur avgasröret, ungefär som luftkonditioneringen gör i en vanlig bil.
Korjala samlar upp vattnet i en pappersmugg och dricker det i demonstrativt syfte. Det här är nämligen bilen som bara släpper ut vattenånga i trafiken, och eftersom hela processen är ren är det kondenserat dricksvatten som kommer ut ur avgasröret.
Framtidsbil
Än så länge finns det vissa hinder för en fungerande vätgasdriven trafik i Finland. Den enda bilen är delvis tillverkad för hand och kostar 204 000 euro inklusive den femprocentiga bilskatten och tankstationerna är bara två, men 2015 går bilen i serieproduktion och ute i världen börjar tanknätet byggas ut. De 15 stationer som i dag finns i Tyskland blir 100 redan nästa år och 400 inom tio år. Danmark har fem stationer och Norge lika många. USA, Kina och Japan har sina egna vätgasprogram.
Woikoski tillverkar gaser som används framför allt inom sjukvården och industrin. Har man en bil med krockkuddar har man också vätgas ombord, eftersom den finns i accelerationssensorerna som bestämmer när kuddarna ska utlösas.
- Väte är det vanligaste och lättaste grundämnet. Vätgas är ingen energikälla, utan bärare av energi på samma sätt som el.
- Vätgas kan framställas ur alla typer av energikällor. Ett hägrande mål är att använda el från sol, vind och vatten för att spjälka upp vatten i vätgas och syre genom elektrolys.
- Vätgas kan vara en biprodukt vid annan gastillverkning. Den kan också tillverkas av naturgas genom ångreformering eller genom vattenelektrolys.
- Man förlorar energi i varje omvandling, särskilt vid elektrolys. Förluster uppstår också när gasen komprimeras, kyls ner eller läcker under förvaring.
Vätgasen produceras till stor del som biprodukt vid tillverkning av andra gaser, och tidigare har den släppts ut i luften eller bränts. Årskapaciteten för Woikoski är 1,5 miljoner kilo, vilket skulle driva 7 500 personbilar.
Man tankar 5–6 kilo vätgas på 4–5 minuter och kör 100 kilometer på ett kilo. Än så länge kostar gasen 10 euro per kilo, men priset väntas sjunka till 6–8 euro när det finns efterfrågan, säger Kalevi Korjala.
Oy Woikoski Abs styrelseordförande och ägare Clas Palmberg beskriver öppningen av tankstationen i Nordsjö hamn som både futurism och déjà vu.
– Vi har producerat vätgas i 101 år, och redan på 1930-talet hade vi en Packard med vanlig otto-motor som vi tankade med den. Bilen klarade däremot inte närmare 600 kilometer på en tankning som dagens Hyundai, utan användes bara i närmiljön, säger han.
I år byggs en ny vätgasproduktionsanläggning i Karleby. Transportlösningarna utvecklas också med målet att under det kommande årtiondet förse både Finland och övriga Europa med vätgas.
Både vätgas, el, ånga och bensin var jämnstarka kandidater som drivmedel i bilens barndom, men bensinen vann. Nu har elen gjort en comeback, och som nästa i tur står vätgasen.
Miljöminister Ville Niinistö som invigde tankstationen i går förutspår att det här på sikt blir ett av de bättre alternativen på väg mot ett kolneutralt samhälle, och dessutom både inhemskt och baserat på vattenkraft.
Produktchef Asko Kettunen från Hyundai Motor Finland berättar att Hyundai utvecklat bränslecellstekniken sedan 1998.
– Väte är ett enkelt grundämne med en proton och en elektron. Det är dessutom en förnybar energi som ger små utsläpp även om man tar hela tillverkningskedjan i beaktande.
Elmotorn ger 100 kW, brandsäkerheten är testad och vätgasen kommer inte att explodera vid hanteringen eftersom den inte blandas med syre i den procentmängd som krävs för antändning. Vid låg hastighet är bilen så tyst att den har fått ett konstgjort ljud för att varna andra i trafiken. Enda skillnaden rent funktionsmässigt är att bagageutrymmet är 40 liter mindre än i en vanlig ix35 och att hela bilen är 150 kg tyngre.