Terrormisstankar hopar sig kring olycksplanet
Mystiken tätnar kring flyg 370 från Kuala Lumpur till Peking, som under kvällen fortfarande var försvunnet med 239 människor ombord. Myndigheterna utesluter inte ett attentat.
34 flygplan och över 40 räddningsfartyg finkammade under söndagen Sydkinesiska havet och Thailandviken mellan Malaysia och Vietnam på jakt efter Malaysia Airlines försvunna passagerarplan – men utan resultat. Samtidigt uppdagades flera oklarheter i passagerarlistan, som väcker frågor kring vem som egentligen befann sig ombord på planet och vad som hände precis innan det försvann från radarn.
Redan i ett tidigt skede framgick att två passagerare reste med pass som stulits av en italienare och en österrikare i Thailand. Malaysias transportminister Hishammuddin Hussein talade om två ”suspekta” namn på passagerarlistan. Passagerarna med de falska passen hade enligt CNN köpt biljetter tillsammans och bokat flyg via Peking till Europa.
Vidare rapporterade den kinesiska nyhetsbyrån Xinhua att passnumret som tillskrivits en kinesisk passagerare ombord på planet i själva verket tillhör en person som är vid liv hemma i Kina. Ägaren säger att passet är i tryggt förvar.
Interpol ser enligt Reuters ”mycket allvarligt på oklarheterna i passagerarlistan”, även om ingen direkt koppling gjorts mellan de stulna passen och planets försvinnande.
Under en presskonferens uppgav malaysiska myndigheter att flyget kan ha ändrat kurs och vänt tillbaka mot Kuala Lumpur precis före olyckan. Antagandet grundar sig på planets sista radiosignaler. Piloterna meddelade inte om någon kursändring och skickade inte heller något nödmeddelande. Planet flögs av Zaharie Ahmad, 53, en av bolagets mest erfarna piloter.
Terrormisstankar tas på allvar
Gåtfullheten kring planets försvinnande har fått terrormisstankarna att grassera. De malaysiska myndigheterna meddelar att man också beaktar möjligheten att planet utsattes för ett terrordåd.
Enligt obekräftade uppgifter till Reuters undersöker haveriutredarna möjligheten att flygplanskroppen splittrades i luften. Enligt en expert inom utredningsgruppen kan ett plan splittras av rent mekaniska orsaker.
Utredarna går också genom bilder på passagerarna som säkerhetskameran på flygplatsen i Kuala Lumpur tog före planets avfärd. USA:s federala polis FBI skickar agenter för att delta i undersökningen, eftersom också amerikanska medborgare fanns ombord.
– Vi undersöker alla möjligheter, men det är för tidigt att dra några slutsatser, säger den malaysiska premiärministern Najib Razak till BBC.
Förutom de båda oljebältena som siktades i lördags upptäckte ett vietnamesiskt militärflygplan under kvällen ett föremål i havet utanför södra Vietnam som kan vara en flygplansdörr. Men myndigheterna meddelade att det var för mörkt för att kunna bekräfta om det handlar om en vrakbit.
Kan ligga på grunt vatten
Ismo Aaltonen, ledande utredare vid Olyckscentralen i Finland, tror att planet kan ha störtat i ett relativt grunt havsområde. Vattnen i regionen där efterspaningarna gjorts är mellan 30 och 100 meter, vilket borde underlätta utredningen betydligt, säger Aaltonen i en intervju för FNB.
– Ett flygplan som störtar i ett vatten faller alltid sönder och vrakdelar flyter kvar alltid kvar på vattnet. Därför är det ett mysterium att inga delar hittats ännu, säger Aaltonen.
Flygplanets svarta låda har sändare som aktiveras när de hamnar i vattnet. Lådan sänder en ljudsignal i en månads tid, men räckvidden är under tio kilometer.
För passagerarnas anhöriga har de senaste dagarna inneburit en fruktansvärd väntan i ovisshet. På flygplatserna i Peking och Kuala Lumpur hoppades några ännu enligt BBC på ett mirakel, men de flesta var redan inställda på att det värsta inträffat.
Flera desperata anhöriga anklagar flygbolaget Malaysia Airlines för usel kommunikation. Många fick höra om planets försvinnande via bekanta på sociala medier eller på andra omvägar.
– Jag förstår inte flygbolaget över huvud taget. Det första de borde ha gjort är att kontakta passagerarnas anhöriga, säger en kvinna vars svåger fanns ombord på planet.
För knappa fem år sedan störtade ett Air France-plan i Atlanten på sin väg från Rio de Janeiro till Paris. Den gången tog det nästan två år innan vraket lokaliserades i en sänka närmare fyra kilometer under oceanens yta.
Källor: BBC, CNN, FNB, TT, Reuters
Artikeln har uppdaterats med det senaste om den misstänkta vrakdelen.