HBL:s läsare ökar mest
Hufvudstadsbladet är den enda av de tolv största dagstidningarna som fick fler läsare i fjol. Ökningen är märkbar, från 98 000 till 102 000 läsare, visar den nationella medieundersökningen KMT.
– Den bästa nyheten jag hört på flera år, säger chefredaktör Jens Berg.
– Vi går upp med fyra procent. Det är exceptionella siffror, inte bara inom branschen i Finland, utan i hela västvärlden.
– Det är en jättestark signal både till våra läsare och till våra annonsörer.
HBL har dessutom 36 000 läsare som läser oss enbart digitalt, när de adderas stiger totalantalet läsare till 138 000. Så många läsare hade HBL inte ens under papperstidningarnas guldålder.
KMT:s undersökning visar tydligt att papperstidningens popularitet håller i sig, trots alla pessimistiska spådomar. Från våren 2011 har papperstidnings- läsandet i Finland (alla tidningskategorier) sjunkit med bara fyra procentenheter. I fjol verkar nedgången ha avstannat. Våren 2013 läste 92 procent av finländarna varje vecka någon papperstidning och på hösten var siffran fortfarande oförändrad.
Läsandet på mobil och läsplatta ökar stadigt, medan tidningsläsandet på datorn minskar. Trots att det digitala läsandet på mobiler och pekplattor ökar innebär det inte att läsarna ökar lika mycket. Det beror på att samma digitala läsare använder olika apparater för sitt läsande.
De läsare som utnyttjar två, tre eller fyra olika sätt att läsa (papper, mobil, dator, läsplatta) ökar nästan explosionsartat. I fjol utnyttjade nästan en tredjedel av läsarna minst två olika sätt och nästan en femtedel använde sig av tre olika. För tre år sedan använde bara sex procent av läsarna minst tre olika "läsmedel".
I klartext innebär det att läsarna inte vill välja mellan papper och digitalt, de vill ha båda.