Stationerna får ansiktslyft för miljoner
Helsingfors satsar tiotals miljoner på sina metrostationer österut. Kvarnbäcken är i mest akut behov följt av Hertonäs och Östra centrum, säger Timo Juolevi, byggchef vid HST.
Kvarnbäckens metrostation som byggdes för snart 30 år sedan har sett sina bästa dagar. Trapporna är fulla av spottloskor, toaletterna ser snuskiga ut, tekniken är föråldrad och stationen ger ett sunkigt intryck. Pirjo Säteri-Mäenpää, som bott i Kvarnbäcken i tiotals år tycker att stationen är i akut behov av renovering.
– Rulltrappor och nya hissar är ett måste, särskilt då vi har en vårdcentral precis intill. Det skulle också vara fint med lite konst, någonting vackert som skulle väcka intresse, säger Säteri-Mäenpää.
Hon tycker också att det vore trevligt med en kiosk där man kunde få sig en kopp kaffe.
– Behovet är akut också med tanke på den nya yrkeshögskolan Metropolia som planeras intill metrostationen. Med 6000 nya studerande är en förnyelse nödvändig.
I går blev det klart att Kvarnbäckens metrostation renoveras för 19 miljoner euro. Stationen ska utvidgas och de gamla hissarna ersätts med nya. Dessutom får stationen tre nya rulltrappor. Biljetthallen får ett ansiktslyft med bland annat en större kiosk och de allmänna toaletterna renoveras. Stationens gamla fasad, taket, ytmaterialet och möblemanget förnyas också. Ingången vid Mjölgränden tas bort och ersätts med en ny intill bron, med förbindelse till den nya vårdcentralen. Det finns också en reservering på 75 000 euro för konstverk. Arbetet ska enligt planen inledas i år och bli färdigt 2016. Stationen är i bruk hela tiden.
Hertonäs följande i tur
Kvarnbäckens station är inte den enda som är i behov av renovering. Seija Lehtomäki-Schulte-Tigges ser gärna att också Östra centrums station snyggas upp.
– Den är sjabbig. Trapporna som leder till parkeringsplatsen är snuskiga och används ofta som toalett, säger hon.
Timo Juolevi, byggchef vid Helsingfors stads trafikverk, HST, tycker att metrolinjen österut börjar vara i skick, med undantag av några stationer.
– Jag förmodar att Hertonäs station blir följande som renoveras, troligen kring 2016–2017. Den är sjabbig. Omfattningen kan jag inte uttala mig om men det är möjligt att en utomstående aktör står för tillbyggnaden och staden för själva stationen, säger Juolevi.
Enligt honom hänger tidtabellen också på shoppingcentret Megaherts som ska utvidgas till Gigaherts på andra sidan Österleden. Meningen är att bygga en gångbro mellan metrostationen och shoppingcentret.
Enligt Juolevi finns också planer på att metrostationen i Östra centrum ska renoveras. Han ger Lehtomäki-Schulte-Tigges rätt i att trapporna är i bedrövligt skick.
– Jag kan ännu inte säga om det blir frågan om en ytrenovering, utvidgning eller tillbygge. Bussterminalen är en del av helheten och man måste beakta eventuella ändringar som jokerlinjen medför, säger han.
Juolevi bedömer att metrostationerna håller omkring tjugo år, därefter är de i behov av renovering.
På metron möter vi också Samlingspartiets Risto Rautava, medlem i stadsstyrelsen och styrelseordförande för Helsingforsregionens trafikverk. Som tidigare Mellungsbackabo har han lång erfarenhet av metrolinjen österut.
– Stationerna bör vara i gott skick, de inverkar på hela områdets image. Det är viktigt att de upplevs som prydliga, trygga och fungerande. Det påverkar hela kollektivtrafiken. Upplever man stationerna som otrygga börjar man undvika metron, säger Rautava.
Helsingfors fullmäktige beslöt i går att Kvarnbäckens metrostation ska renoveras för 19 miljoner euro.