År 2025 ska Böle station sjuda av liv och trivsel
Ett tröstlöst landskap, tung betong och folk som inte stannar upp. Böle station är ingen trivselhöjdare men tio femton år och en miljard euro senare ska platsen myllra av människor.
Mycket dystrare blir det inte, slask och smutsig snö, grå himmel och ännu gråare betongfasader på var sin sida. Lägg till slitaget och alla förbipasserande som har bråttom bort på väg hem eller till jobbet eller på resa.
– Området är kargt och kallt och svarar verkligen inte på de krav man kan ställa på en tämligen central järnvägsstation som dagligen används inte bara av pendlare mellan hem och jobb utan också en massa businessfolk som ska besöka företag, hotell, kongresser eller mässcentrum, säger Kiira Kormana från Dickursby i Vanda. Hon behöver inte stanna upp vid Böle station särskilt ofta, men lystrar när hon hör om beskrivningen av vad som komma skall.
Och det är inte lite. För byggföretaget YIT som rodde i hamn förhandlingarna med den stora markägaren staten och den betydande pådrivaren av områdets utveckling Helsingfors stad, kan Böle gestaltas som en guldgruva. Förutsatt förstås att värdet på fastigheter i form av bostäder, hotell, kommersiella lokaler och rum för företagande, jobb och arbete inte sjunker. YIT investerar sammanlagt en miljard euro i projektet men köper byggrätter i etapper så man lägger inte direkt hela summan på bordet.
Förenar allt till ett Böle
Först ut i utvecklandet av det diffusa begreppet Mellersta Böle är kvarteret Tripla som i princip ersätter den nuvarande stationsbyggnaden. Tripla blir också den faktor som ska förena Västra och Östra Böle, och sträcker sig över hela bangården.
Förhoppningen är att de nya kvarteren ger Västra, Östra och Mellersta Böle en sådan identitet och karaktär att området i framtiden uppfattas som stadsdelen Böle. På Helsingfors stad ser man Böle som ett urbant hjärta i stadens geografiska mitt.
– Stationen växer till ett stort kvarter som omfattar bostäder, kapell, hotell, kongresscenter, kontor och företag, köpcentrum och en arena med många funktioner för bland annat teater, spel och konserter, säger arkitekten Dan Mollgren på Helsingfors stadsplaneringskontor. Arbetet med att skissa upp det sköna nya Böle har pågått i många år, och nu går visionerna in i ett sista skede då målet för exakta volymer, formspråk och dimensioner ska slås fast.
Detaljplanen, som är förutsättningen för allt byggande, ska bli godkänd 2015.
– Och det betyder att byggarbetena kan komma i gång samma år. Också i det första skedet är det fråga om stora huskomplex och arbetena kan ta upp till tio år. Men inte heller då är hela området färdigt, tillägger Mollgren.
P-hus för 3 350 cyklar
Kvarteret på och kring den nuvarande stationen har fått namnet Tripla som har sin grund i att området gestaltas i tre beståndsdelar.
– En del består av järnvägsstationen och flyglar för företag, hotell och kongresscentret. Av den ursprungliga stationsbyggnaden återstår sedan bara de bärande konstruktionerna. Samtidigt lägger man två nya spår för järnvägen, säger Mollgren.
– Inom Tripla ryms förresten ett särskilt parkeringshus avsett för cirka 3 350 cyklar. Vi satsar också stort på att förbättra miljön för fotgängarna. Bland annat minskar fordonstrafiken från nuvarande 15 000 bilar om dygnet till 5 000.
Den mellersta delen omfattar multiarenan och scenen med plats för 3 000 i publiken, och till exempel ett köpcentrum som blir dubbelt så stort som Kampen. Och längst i väster på det breddade broavsnittet reser sig några bostadshus för cirka 700 invånare.
Byggnaderna uppförs på ett däck som går ovanpå bangården, och den gamla körförbindelsen fungerar också i fortsättningen.
Stationskvarteret går på ungefär 183 000 kvadratmeter men i senare skeden bygger man ytterligare bostadskvarter dels i nordväst, dels söder om Tripla. Då stiger byggvolymen till 500 000 kvadratmeter. Söder om bron ingår 8–10 tornhus som stretar mot höjden.
– Vi fäster stor vikt vid fasadmaterial så att formspråket blir högklassigt och nutida, säger Mollgren och lovar att det inte blir vare sig slammad betong eller kakel som tappar sin lyster efter den första vintern. Men inte heller här är Helsingfors redo att främja högt i trä.
Två kulturmärkta kvarter, VR:s gamla verkstäder i rödtegel på bangårdsområdet och tegellängan med boende längs Lokvägen rubbas inte av nybyggena, medan ödet för den enkla röda stugan som står omgiven av en osannolik samling skrot är ovisst.
FAKTA OM BÖLE
• Antalet invånare i Böle ökar från nuvarande 8 600 till drygt 22 000 fram till 2020.
• På motsvarande sätt växer antalet jobb från 25 000 till 61 000.
• Fokus ställs först på Mellersta Böle, mellan Västra respektive Östra Böle. Senare byggs tornhus strax söder om Mellersta Böle.
• Kollektivtrafiken inkluderar spårvagn 9, Centrumslingan, metro och järnvägsstation. Dessutom ska spårvägen till Helsingfors-Vanda flygplats gå från Böle.
• På stationen i Böle stannar i framtiden 900 tåg per dag, och med dem 80 000 passagerare.
• Planerna finns att se, också virtuellt, på Plattformen i gamla busstationen på Kampen fram till den 26 april.